Hushållningssällskapet

Borgeby Fältdagar ger samlad kunskap på kort tid

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 10:53 CEST

Nu är årets seminarieprogram klart. Ny teknik, ny forskning, nya idéer, nya produkter och mycket mer finns att välja bland. Dessutom finns en odlingstunnel på plats på lantbruksmässan. Hör mer om detta på miniseminarierna.

I mässans två seminarietält, Axet och Vippan, erbjuds många intressanta föreläsningar. De flesta varar ungefär i 45 minuter. Sitt ner en stund och ta del av kunskapen. Det ingår i entréavgiften.

Premiärtunnel
För första gången finns en odlingstunnel på plats bland demoodlingarna. Årets miniseminarier, på 15 minuter vardera, har därför tema horto och handlar om:

• Bevattning av bladgrönsaker – en smittorisk? Beatrix Alsanius, SLU
  • Odling i tunnel – framgång med kvalitet. Anna-Karin Nilsson, Bärodlare Eriksgården
  • Ekologisk odling av hallon i tunnel – en utmaning med stora möjligheter. Birgitta Svensson, SLU

Gott och blandat
Hur ser skånskt lantbruk ut år 2025? Vilka nyheter finns om precisionsodling, solenergi, bevattning och biogasproduktion? Vad kan vi göra för att gynna rapphönsen och annat fältvilt på slätten? Vill du träffa deltagarna i ”Vetemästaren”? Eller vill du lära dig mer om ägarskifte, spannmålskonservering, ogräsbekämpning med radhackning, traktorstölder och EU-samverkan? Det här är bara en del av alla ämnen som kommer att tas upp på årets lantbruksmässa i fält. Hela programmet finns på vår hemsida.

För mer information om seminarieprogrammet kontakta:
Michaela Baumgardt, HIR Malmöhus och Borgeby Fältdagar tel. 046- 71 36 09 michaela.baumgardt@hushallningssallskapet.se

För mer information om tema horto kontakta:
Anna Larsen, HIR Malmöhus och Borgeby Fältdagar tel. 046- 71 36 24 anna.larsen@hushallningssallskapet.se

Borgeby Fältdagar i Skåne 25-26 juni 2014
2-dagars mässa i fält. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa. Nya demoodlingar och nya maskinkoncept gör att mässan hela tiden fortsätter att utvecklas. Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapet Malmöhus och Kristianstad, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank. Läs mer på www.borgebyfaltdagar.se och www.facebook.com/borgebyfaltdagar