Benchmark Oil & Gas AB

Borrstart för källan Gulf Fee B-1 blir den 23 augusti

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2007 11:21 CEST

Källan kommer att borras till ett djup av 6 600 fot och beräknas att producera 70 fat/dag brutto. Källan är en oljekälla och ligger i Orangefältet på kupolen. Kostnaden för borrning och färdigställande av källan beräknas till totalt cirka 950 000 USD.

Borriggen som har kontrakterats för tre borrningar anländer till borrplatsen den 21 augusti. Borrning beräknas till 12-14 dagar och utförs av Nicklos Drilling Company, som har ett bra rykte inom oljebranschen. Bolagets working interest andel i källan är 40 procent. Benchmarks partner i detta projekt är Hoactzin Partners som bolaget har god erfarenhet av. I linje med bolagets strategi kommer Benchmark att vara operatören för källan.

Bolaget räknar med att det kommer att ta fyra till sex veckor för att få igång produktionen av källan efter avslutad borrning.

--------------------------------------------------------------
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Kangert, Informationsansvarig, telefon 08-622 07 03, 0708-81 49 71

Om Benchmark Oil & Gas AB (publ):
Benchmark grundades 1996. Bolaget bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olja och
naturgas genom nytänkande och användande av modern teknik. Bolaget är för närvarande verksamt i
USA som erbjuder goda geologiska förutsättningar för prospektering, utbyggnad och produktion,
ekonomisk stabilitet, låg politisk risk samt en väl utbyggd infrastruktur av hög kvalitet. Idag fokuserar
bolaget på undersökning och produktion vid Orange, Lavaca och Liberty Counties i Texas samt i
Alaska. Aktien är sedan den 12 juni 2006 noterad på NGM Equity och Benchmark har idag cirka 4 000 aktieägare.