Svenska Basketbollförbundet

Bortaförlust för Sverige i EM-kvalet

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2011 21:21 CEST

Sverige hade rest till Kranjska Gora för att besegra Slovenien i EM-kvalet. På hemmaplan förra året gjorde man det med 17 poäng. Den här gången gick det inte enligt planen. Slovenien försvarade sin hemmaplan och vann returmötet med 70-63.

Sverige började bäst och vann de två inledande perioderna. Slovenien tog sedan över, vann den tredje och hade utjämnat till 49-49 inför den avgörande fjärde perioden. Även där var det hemmalaget som tog greppet. Och man släppte aldrig. Slovenien vann tillslut matchen med 70-63.

-Jämfört med försvarsspelet i träningsmatcherna mot Italien så kom vi inte upp i nivå idag. Inte i intensitet. Inte i koncentration. Vi måste se Slovenien som ett lika bra lag som Italien helt enkelt. Nu fick vi jobba oerhört hårt för våra poäng och det höll inte i längden, kommenterar förbundskapten Lars Johansson efter förlustmatchen.

Louice Halvarsson producerade de största siffrorna för det svenska laget med 20 poäng och nio returer.

Förlusten mot Slovenien svider givetvis för förbundskapten Lars Johansson och hans spelare, men det finns inte mycket tid till att slicka sår. På onsdag är det nämligen dags för EM-kvalmatch igen. Denna gång på hemmaplan (Stadium Arena, Norrköping) mot Norge.

Slovenien-Sverige: (18-19, 16-19, 15-11, 21-14)

Poänggörare Sverige: Louice Halvarsson 20, Elin Eldebrink 11, Frida Eldebrink 11, Elisabeth Egnell 6, Stefanie Yderström 6, Frida Grahn 5, Josefin Olheim 2, Jessica Nilsson 2.