A Non Smoking Generation

Bortförklaringar ska få tonårsföräldrar att sluta röka och snusa.

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 12:12 CET

"Vaddå rökhosta...?! Jag är bara lite förkyld." Så låter en av alla bortförklaringar till rökning och snusning. I en ny undersökning har tonåringar fått komma till tals om sina föräldrars bortförklaringar till att de snusar och röker. Svaren är mycket talande. Deras föräldrars bortförklaringar är många och nu ska Sveriges sämsta bortförklaringar koras.

- Bortförklaringar är i och för sig mänskligt, men för rökare innebär det en livsfara för sig själva och sina barn att inte tänka på konsekvenserna säger Fredrik Söderhielm, Generalsekreterare för A Non Smoking Generation

Vuxnas vanligaste förklaring till att de röker är beroendet och att de började nr de var ”unga och dumma” och inte kände till riskerna. Vuxnas vanligaste förklaring till att de snusar är beroendet och att det smakar gott.

www.bortforklaring.se listas de vanligaste bortförklaringarna från undersökningen samtidigt som nya bortförklaringar i tävlingen strömmar in – sämsta bortförklaringarna vinner bästa priserna. Bland över 20 000 röster finns redan några favoriter ”Jag måste väl få använda något vuxen-godis?”

Ettusen 13-17 åringar har genom undersökningsföretaget Xtreme Nordic fått frågan om rökande och snusande föräldrar och bortförklaringar.

Undersökningen är en del av A Non Smoking Generations informationsinsats i samarbete med Statens Folkhälsoinstitut i syfte att få tonårsföräldrar att tänka över sitt tobaksbruk och motivera sig att sluta även för sina barns bästa.