Vulkanmedia

Bortglömd storindustrialist i ny biografi

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2019 12:42 CEST

Hugo Tamm hade tänkt sig ett stilla liv som godsägare, eventuellt kryddat med några politiska uppdrag. Istället kastades han som 27-åring in i rollen som huvudägare i flera storföretag. Företagen hamnade under 1870-talet i svåra kriser och Tamm tvingades engagera sig för att rädda företagen och undvika konkurs. Vid sekelskiftet 1900 var Hugo Tamms företag en av Sveriges största företagsgrupper.

Boken beskriver Hugo Tamms utveckling som huvudägare i Husqvarna Vapenfabrik, Österby bruk och Iggesunds bruk. Boken svarar på ett antal frågor. För det första hur kom det sig att en rik, välutbildad person med goda förutsättningar hamnar nära konkurs?

Den andra frågan är hur konkursen undviks och hur företagen utvecklas till att bli en av Sveriges största företagsgrupper. Den tredje frågan är varför Tamms företagsgrupp upplöstes och inte fanns kvar enbart några år efter hans bortgång.

Hugo Tamm hade parallellt med rollen som huvudägare i företagen en politisk karriär och arbetade aktivt med flera samhällsfrågor. Han var en ivrig frihandlare, djupt religiös och aktivt engagerad i att lösa sociala problem. Han blev i början av 1900-talet en av de viktigaste personerna vid bildandet av det som idag är Moderaterna.

Gunnar Winqvist

Författaren är sedan mer än 40 år aktiv som managementkonsult framförallt i strategiska frågor. Han grundade företaget Arkitraven, idag verksamt under namnet Trinovo Consulting.

För kontakt med författaren, var vänlig kontakta:

gunnar.winqvist@gmail.com

För recensionsexemplar, var vänlig kontakta:

Vulkan förlag

info@vulkan.se