Svenska Orienteringsförbundet

Bosön Indoor O-Sprint - från tokig idé till häftig verklighet

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 14:49 CET

Fullstor fotbollsplan med ett nylagt plastgräs. Terränglåda byggd med reklambanderoller, beach flags och andra varianter av exponeringsytor. Sveriges bästa orienterare möts i mycket korta sprintlopp från 45 sekunder till som längst tre minuter. Publiken ser löparna live varje steg de tar.

Denna tävling är en del av orienteringslandslagets aktiviteter under den årliga höstsamlingen som äger rum på Bosön nu till helgen, 24-26 november. Från en tokig idé så har det skapats en häftig verklighet på hur orientering till och med kan utvecklas till en arenaidrott inomhus vintertid.
- Vi är övertygade om att det kan hjälpa landslagslöparna att utveckla sin sprintkompetens, säger herrarnas förbundskapten Göran Andersson, som är idégivare till tävlingen och som också har visioner att i framtiden se inomhusorientering som en ny tävlingsdisciplin.
- Innan vi vet det vill vi köra denna tävlingsform fullt ut och först testa konceptet i ett skarpt läge. Byggnation av arena, tight tidsschema, teknik och grafik som ska klaffa, utveckling av kontrollföremål och inte minst är det avgörande vad löpare och publik tycker. Allt detta måste få testas i tävlingslika förhållande.
Såväl senior- som juniorlandslagslöpare deltar i inomhustävlingen.

Förutom inomhus-sprint på denna landslagssamling, är det mycket fokus på fysiologiska tester, löptest på 3.000 meter och som avslutning ett varv på Lidingöloppets bana. Den fysiska inriktningen blandas upp med föreläsning av Mia Törnblom, som beskriver sin väg från ett mindre helvete till en människa med stark självkänsla och ett stort självförtroende, samt föredrag under rubriken "hur man lyckats vinna ett VM" med några av de svenska världsmästarna.

Fakta inför landslagssamlingen på Bosön 24-26 november
Landslagssamlingen för såväl senior- som juniorlandslagslöpare genomförs på Bosön fredag-söndag 24-26 november. Fystester genomförs med löparna före lägrets början, under onsdag-torsdag.

Media välkomna på inomhussprint
Vi hälsar media välkomna att följa inomhustävlingen på Bosön lördag morgon kl 8.15-10.00 då det blir kvallopp, semifinaler och final. Mer information om inomhustävlingen, kontakta Göran Andersson, se nedan.
Här hittar du inbjudan med tidsschema:

Landslagsledningen
Göran Andersson, förbundskapten herrar
070-601 53 26 e-mail: goran.andersson.soft@telia.com
Marita Skogum, förbundskapten damer
070-942 34 56 e-mail: marita.skogum@telia.com

Lars Andersson, landslagsledare B-landslaget herrar
Anita Wehlin, landslagsledare B-landslaget damer

Martin Johanson, juniorlandslagsledare herrar
Annelie Östberg, juniorlandslagsledare damer

Deltagare på landslagssamlingen:

Seniorer, herrar: David Andersson, Hakarpspojkarna; Erik Andersson, Denseln; Kalle Dalin, Leksand; Henrik Eliasson, IFK Göteborg; John Fredriksson, Täby; Anders Holmberg, Järla; Fredrik Johansson, Ulricehamn; Martin Johansson, IFK Mora; Niclas Jonasson, Leksand; Mattias Karlsson, Hakarpspojkarna; Mattias Millinger, Västerås; Johan Modig, Pan-Kristianstad; Jonas Pilblad, Skogsfalken; Pål Skogtjärn, Södertälje-Nykvarn; Jan Troeng, Linné; Ulf Troeng, Linné; Peter Öberg, Hällen.

Seniorer, damer: Helena Andersson, Friskus-Varberg; Elin A Skantze, Järla; Maria Bergkvist, IFK Mora; Camilla Berglund, Sävedalen; Annika Billstam, Linné; Lina Bäckström, Linné; Elin Dahlstedt, Leksand, Emma Dahlstedt, IFK Lidingö; Lena Eliasson, Hakarpspojkarna; Emma Engstrand, Stora Tuna; Åsa Hellqvist, Skogsfalken; Jenny Johansson, Ulricehamn; Sofie Johansson, Linné; Anna Mårsell, Stora Tuna; Sofia Olsson, Skogsfalken; Lina Persson, Skogsfalken; Linda Take, Djerf.

Juniorer, herrar: Johan Aronsson, Tisaren; Petter Eriksson, Rodhen; Patrik Karlsson, Växjö; Mikael Kristensson, Torfinn; Erik Liljeqvist, Älme; Jerker Lysell, Rehn; Ola Martner, Göteborg-Majorna.

Juniorer, damer: Elsa Jansson, Främmestad; Linnea Johnsson, Nackhe; Kristin Löfgren, Järfälla; Jenny Lönnkvist, Tullinge; Lina Sundqvist, Kåre; Eva Svensson, IFK Mora.