Boss Media AB

Boss Media investerar i kinesisk e-sport

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2006 09:25 CEST

Boss Media förvärvar 20 procent i Hong Kong-baserade e-sport-leverantören Bele Ltd. Bele levererar tjänster inom e-sport till spelare i Kina.

– Detta är ett unikt tillfälle för Boss Media att investera i Bele som har en framskriden position vad gäller att ta marknadsandelar på den snabbt växande marknaden för e-sport. Detta kommer att ge oss framtida erfarenheter och kunskap om världens största konsumentmarknad, men framförallt är detta ett sätt för oss att etablera viktiga kontakter i Kina, säger Johan Berg, VD för Boss Media.

Bele innehar den exklusiva licensen till E-Sport World Cup (ESWC) för den kinesiska marknaden, globalt sett det mest erkända varumärket inom e-sport. Det finns idag uppskattningvis cirka 50 länder som deltar i kvalificeringarna till finalen i ESWC. Bele kommer att organisera och köra kvalificeringsomgångar i 28 större kinesiska städer.

– Tack vare Boss Medias ägarskap och engagemang har vi nu all den samlade erfarenhet som krävs för att operera en speltjänst som kommer att ha miljontals medlemmar, säger Krister Nilsson, styrelseordförande i Bele Ltd.

Den huvudsakliga distributionskanalen för Beles plattform för online-turneringar kommer att bli ett urval av de cirka 150 000 Internetcaféerna i Kina. Spelservrarna i Interncaféerna är kopplade till en centralserver som administrerar rankinglistor, turneringar, loyalty-program och medlemsavgifter.

– Om och när den kinesiska marknaden avregleras, kommer tillgången till Bele’s infrastruktur att snabbt ta oss och våra kunder in på den kinesiska marknaden, säger Markus Holm, CFO på Boss Media.

E-sport är en av världens snabbast växande spelformer. Den inkluderar i huvudsak spelgenrerna strategi, racing och sportspel som FIFA World Cup, Counter-strike, Battlefield etc.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Berg, VD Boss Media AB (publ), telefon: 0470-70 30 01 eller 0733-70 30 25,

Boss Media AB (publ) är en av världens ledande leverantörer av system för digitalt distribuerad spelunderhållning. Boss Media utvecklar spelsystemlösningar för distributionskanaler såsom persondatorer, interaktiva videoterminaler, mobiltelefoner och digital-TV. Licenstagarna erbjuds ett kundanpassat spelsystem, ett integrerat betalningssystem samt därtill relaterade servicetjänster. Boss Media-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). Mer information om Boss Media finns på www.bossmedia.se.