Boss Media AB

Boss Media står bakom Svenska Spels världsunika Internetpoker – flera statligt licensierade spelbolag väntas följa i samma spår

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 16:12 CEST

Svenska Spel blir först ut bland de statligt licensierade spelbolagen världen över med en pokersite, som lanseras torsdagen den 30 mars. Bakom utvecklingsarbetet och systemleveransen står Boss Media. Nästa steg på marknaden väntas bli att flera statligt licensierade spelbolag följer i Svenska Spels fotspår och lanserar egna pokersiter.

Svenska Spel först ut bland 140 WLA-operatörer
Totalt finns det cirka 140 statligt licensierade spelbolag, så kallade WLA-bolag, i världen. Svenska Spel är en föregångare bland WLA-operatörerna när det gäller onlinespel.

– Svenska Spel är det första statligt licensierade spelföretaget som lanserar Internetpoker. Fler står i startgroparna och de är väl medvetna om vår roll vid utvecklandet av den här pokersiten och hur viktigt det är att systemleverantören är den rätta, säger Johan Berg, VD för Boss Media.

Spelansvar en kritisk faktor – Boss Media erbjuder unikt system
I november 2005 fick Svenska Spel regeringens klartecken att som första svenska spelföretag lansera Internetpoker. Sedan dess har förberedelsearbetet pågått för fullt. Siktet har under hela utvecklingsprocessen varit inställt på att skapa en pokersite i världsklass både när det gäller underhållning och spelansvar.

– Spelansvar är en kritisk faktor för de statligt licensierade spelbolagen. Vår lösning är klart mer avancerad än det som finns på marknaden idag. Den skapar inte bara ökad trygghet för slutanvändarna, utan även för spelbolagen eftersom de får ökad kontroll över spelverksamheten, säger Johan Berg.

Plattform för ökad kontroll och flera valmöjligheter
För att säkerställa de höga kraven har utvecklingsarbetet utgått från Boss Medias snabbspelsplattform som redan sedan tidigare används av Svenska Spel.

– Det är ett system som är enkelt att implementera och som erbjuder hög grad av kontroll och flera valmöjligheter för operatören framöver. Det är exempelvis enkelt att lätt lägga till nya och ändra i befintliga spel och övriga program som gör att spelverksamheten fungerar effektivare och tryggare. Vi ser ett stort intresse för den här lösningen bland de statligt licensierade spelbolagen, säger Johan Berg.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Berg, VD Boss Media AB (publ), telefon: 0470-70 30 01 eller 0733-70 30 25
e-post: johan.berg@bossmedia.se

Boss Media AB (publ) är en av världens ledande leverantörer av system för digitalt distribuerad spelunderhållning. Boss Media utvecklar spelsystemlösningar för distributionskanaler såsom persondatorer, interaktiva videoterminaler, mobiltelefoner och digital-TV. Licenstagarna erbjuds ett kundanpassat spelsystem, ett integrerat betalningssystem samt därtill relaterade servicetjänster. Boss Media-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). Mer information om Boss Media finns på www.bossmedia.se.