Uppsala studentkår

Bostadssituationen är akut för studenterna – Uppsala studentkår vädjar om hjälp

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 13:58 CEST

Snart börjar höstterminen vid Uppsala universitet. Bostadssituationen för många studenter är akut. Uppsala studentkår vill därför vända sig till Uppsalaborna för att se om de har möjlighet att hyra ut ett rum. Även om detta bara är en kortare tid vid terminsstart underlättar det för många studenter.

–    Bostadssituationen är akut. Därför vädjar vi om hjälp, det betyder mycket för en student som är helt ny i staden att hitta en bostad, även om det bara är för den första tiden. Vi vore oerhört tacksamma om det finns Uppsalabor som kan tänka sig att hyra ut i andrahand till studenter. Det lättaste sättet man kan göra detta på är att lägga ut en annons på studentboet.se, säger Magnus Olofsson, vice ordförande med studiesocialt ansvar vid Uppsala studentkår.

–    Vi arbetar hela tiden för att bostadsbyggandet ska öka, i samtal med kommunen och nationellt genom SFS, Sveriges förenade studentkårer. Men tyvärr kommer inga studentlägenheter att färdigställas den närmaste tiden. Vi hoppas att det finns Uppsalabor som kan och vill hyra ut, säger Magnus Olofsson.

Uppsala studentkår administrerar webbportalen studentboet.se där andrahandsuthyrning förmedlas. Studentboet.se drivs i samarbete med bland annat Uppsala kommun och de båda universiteten i staden. Adressen är http://www.studentboet.se/

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Olofsson, vice ordförande med studiesocialt ansvar, Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 03 alt. 0761-09 80 03