Göteborgs botaniska trädgård

Botaniska Vänners dag 9 juni

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2011 11:45 CEST

Torsdag 9 juni kl 15 - 20 bjuder föreningen Botaniskas Vänner på en heldag i Botaniska trädgården. Simon Irvine från Läckö slott har gjort årets gästträdgård och döpt den till "Lövkapellet". Den är finansierad av Botaniskas Vänner och invigs kl. 18.00. Dagen bjuder också på poängpromenader för stora och små, lekar för barnen, visningar av trädgården och genrep av sommarteatern "Fanny Grens väg".
Både medlemmar och icke medlemmar är välkomna. Medlemsskap kan lösas på plats.

Föreningen Botaniskas Vänner grundades 1987 och har som ändamål att främja Göteborgs botaniska trädgård och dess verksamhet.

Föreningen har genom åren gett bidrag till olika anläggningar i Botaniska trädgården. Exempel är Butiken, Örtagården, Lökträdgården, Växthusentrén och årets gästträdgård. Vidare ger föreningen bidrag till stipendiater som vill forska eller arbeta i Trädgården. Botaniskas Vänner har i dag 7 200 medlemmar som genom medlemsavgiften ger ett ovärderligt stöd till Botaniskas verksamhet. Medlemmarnas botaniska intresse stimuleras genom resor i Sverige och utomlands där ofta Botaniska trädgårdens botanister är guider. Man får också köpa exklusiva lökar och har rabatt i trädgårdens Butik och på flera andra ställen.

Läs mer om föreningen på
www.botaniskasvanner.se

Programmet är bifogat som pdf.

Magnus Neuendorf och Maritha Enström är två medlemmar som har varit aktiva i föreningen sedan den bildades.

Magnus Neuendorf

Maritha Enström

Nuvarande ordförande är Claes Grill

Göteborgs botaniska trädgård - en verksamhet inom Västra Götalandsregionen