Svenska Bowlingförbundet

Bowling: Coachbyte inför dam-VM

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2007 16:37 CEST

Bara tre veckor före dam-VM i bowling i Monterrey, Mexiko, drabbas Sverige en jobspost då coachen Åsa Larsson tvingas lämna återbud på grund av familjeskäl.
Samtidigt har man snabbt hittat en ersättare av hög dignitet: herrarnas tidigare förbundskapten Magnus Johnson kommer att ta hand om coachrollen under VM.
- Jag är väldigt ledsen för att Åsa inte kan vara med vid VM, men har full förståelse för att familjen måste gå före. Sedan satt vi en lycklig sits då vi kunde hitta en ersättare omgående. Och dessutom en mycket kunnig och erfaren sådan, säger Sten-Åke Nilsson, ordförande i Svenska Bowlingförbundets elitkommitté.

- Jag vet att tjejerna kommer att klara det här lika bra utan mig och de har fått en fullgod ersättare. Mitt hjärta kommer att finnas hos tjejerna under VM, säger Åsa Larsson.
- Jag trodde i det längsta att jag skulle kunna lösa den här situationen men för någon vecka sedan insåg jag att det inte skulle fungera, säger Åsa.
Åsa och hennes man Kjell beslutade redan i våras att genomgå skilsmässa. Det har dock dragit ut på tiden och den som hamnat mest i kläm är sjuårige sonen Alexander.
- Alexander känner sig trygg där jag är och om inte jag finns tillgänglig fungerar det inte, då är hans liv i kaos. Så i det här läget hade jag inte något val, barnen går alltid först, säger Åsa.

För Magnus Johnson blir det en delvis ny roll. Han har ju tidigare coachat herrlandslaget i elva år, men nu är det första gången som han tar ansvar för damlaget. Det svenska VM-laget kommer att samlas på Bosön torsdag-fredag denna vecka för att dra igång förberedelserna inför mästerskapet.

Det svenska VM-laget består av följande spelare:

Diana Alfredsson, Team X-Calibur, Frölunda
Nina Flack, Team X-Calibur, Frölunda