Svenska Bowlingförbundet

Bowling: Rekordtidig uttagning av VM-laget

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 10:55 CET

Herr-VM i bowling spelas i München i augusti 2010, men redan på torsdagen tog förbundskaptenen Tomas Leandersson ut sitt VM-lag.
- Det har aldrig hänt tidigare att vi nominerat laget åtta månader i förväg, men det här är ett projekt där vi vill testa vad som händer om vi plockar ut ett lag och jobbar tillsammans under lång tid före mästerskapet, säger Tomas.

Någon överraskning innehöll inte laget. Leandersson satsar på exakt samma lag som tog fyra lagmedaljer vid EM i somras. Det betyder följande sextett: Erik Andersin, Robert Andersson, Dennis Eklund, Martin Larsen, Martin Paulsson och Mathias Årup.
- I EM gjorde det här laget jättebra insatser och det är en otroligt bra grupp att arbeta med.  Det som vi behöver vässa inför VM är det individuella spelet, säger Tomas Leandersson.

Den ovanligt långa förberedelseperioden kommer att dokumenteras i detalj och sedan utvärderas. Projektet är ett led i den detaljstyrda elitsatsning som Svenska Bowlingförbundet gör för att Sverige ska kunna behålla sin plats i världstoppen.
- Vi har fått ett kraftigt utökat elitstöd från RF vilket förbättrar våra chanser att nå vår målsättning, att ta medalj i varje mästerskap. Konkurrensen ökar hela tiden, det finns till exempel en rad länder i Asien som var klart efter oss för tio år sedan, men de satsar stora resurser på sina bowlare och nu har de kommit ifatt oss, säger Tomas.

VM-laget samlas för första gången i samband med den första Super Six-tävlingen i Stockholm under trettonhelgen. Därefter väntar många samlingar under våren och sommaren där en höjdpunkt blir en tävling på Europatouren som spelas i den nybyggda VM-hallen i München i början av juli.
Världsmästerskapet spelas mellan 13-21 augusti. Mer information finns på mästerskapets hemsida http://www.bowling-wm.de/

Det svenska VM-laget:
Erik Andersin, Sundbybergs IK
Robert Andersson, Team Pergamon, Göteborg
Dennis Eklund, Sundbybergs IK
Martin Larsen, Team Pergamon, Göteborg
Martin Paulsson, Kulladals BS, Malmö
Mathias Årup, Team Pergamon, Göteborg

För mer information var vänlig kontakta Tomas Leandersson, telefon 0705-605 962.

Hans Karlsson
Informationsansvarig
Svenska Bowlingförbundet
hans.karlsson@swebowl.se