Svenska Bowlingförbundet

Bowling: Triss i Spader Damer avgörande

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 08:58 CEST

Det var en trio Spader Damer som dominerade bowlingens elitserie. De tre landslagstjejerna Helen Johnsson, Malin Glendert och Diana Alfredsson angav tonen i Helsingsborgslaget som vann serien och är favorit i slutspelet den 5-7 maj.

Inget annat lag har haft en trio på så hög nivå, snitt mellan 212 och 209. Det stora utropstecknet är Diana Alfredsson, som gjort sin bästa säsong och nu på allvar knackar på dörren till landslaget.
Den 23-åriga skånskan flyttade till Göteborg i oktober förra året men studerar i Malmö så det blir en del pendlande.

- Det är säkert min bästa säsong men vi har också spelat på ”gynnsamma” hallar, säger Diana, som dessutom kan peka på bra tävlingsresultat. Senast blev hon bästa dam vid Super Series i Jönköping, en tävling av europeisk toppklass.

- Formen känns väldigt bra och det är ju nu de viktigaste tävlingarna ska avgöras. Slutspelet, uttagningstävlingar till U23-VM och EM. Mitt stora mål är att komma med till U23-VM i Berlin och göra en bra insats där. Det är min sista chans att spela det mästerskapet, säger Diana.

Diana och Helen toppar poängligan i Elitserien, de spelade också tillsammans under hela serien. På tredje plats kom vårens stjärnskott Jenny Höglund från Sundbyberg som inte bara tog många banpoäng utan också matchade de allra bästa resultatmässigt. En närmast sensationell utveckling för den 20-åriga Pitetjejen som kom till ”Sumpan” i höstas.

I snittligan spurtade Malin Glendert starkt och tog hand om förstaplatsen, en hårsmån före Helen Johnsson.
Totalt använde de åtta klubbarna 97 spelare vilket ger ett snitt av tolv spelare per förening.

Poängligan (banpoäng, 10-i-topp:

1/ Diana Alfredsson, Spader Dam, 0,71