Svenska Bowlingförbundet

Bowling: Två nya spelare i Team Sweden

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 15:08 CEST

Tomas Leandersson, förbundskapten för bowlingens herrlandslag,har tagit ut två nya spelare till Team Sweden. Det är Dennis Johansson, BKF Falkenberg, och Mattias Olsson, Joker, som får plats i landslagstruppen.
- Dennis och Mattias är två utvecklingsbara spelare som har presterat bra resultat under längre tid. Eftersom vi hade två platser lediga i truppen så var det naturligt att ta ut dem, säger Tomas Leandersson.
Det första framträdandet för de nya spelarna i Team Sweden blir i samband med Örgrytes Super Six i Göteborg i början av maj.

- Nu består truppen av tolv spelare och den kommer att gälla fram till början av december då vi ska ta ut laget till VM nästa år, säger Tomas.
VM-laget kommer att nomineras den 10 december. Det är nio månader innan världsmästerskapet ska spelas i München (14-21 augusti).
- Under nästa år är ju VM det stora målet och vi kommer att satsa på en ny inriktning som vi aldrig provat tidigare i svensk bowling. Vi vill se hur det går om vi tar ut laget nio månader innan mästerskapet. Därmed kommer större resurser att satsas på VM-laget som får de allra bästa förutsättningarna att förbereda sig, säger Tomas Leandersson.

De tolv spelare som ingår i Team Sweden är följande:
Erik Andersin, Sundbybergs IK

Robert Andersson, Team Pergamon, Göteborg