Svenska Bowlingförbundet

Bowlingårsmöte

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 10:18 CEST

STOCKHOLM: Svenska Bowlingförbundet får klara sig utan ordförande de närmaste månaderna. Detta blev klart vid förbundets årsmöte i Upplands Väsby på söndagen.
När Bo Magnusson avgick efter åtta år som ordförande hade valberedningen inget förslag på en ersättare.
- Vi föreslår att en ny valberedning tillsätts och att den omedelbart drar igång arbetet med att hitta en lämplig ordförande, sade Willy Persson, ordförande i Västergötlands Bowlingförbund, ett av de tyngsta bowlingdistrikten.

Resultatet av detta blev att förbundets förre generalsekreterare Christer Jonsson, Järfälla, valdes till ny ordförande i valberedningen där han får sällskap av Anneli Elnerud, Stockholm, och Anders Andreasson, Malmö. Målsättningen är att en ny ordförande ska vara installerad senast i samband med bowlingförbundets kongress i början av februari 2009.
Under tiden kommer styrelsen under ledning av vice ordföranden Sonja Jäine, Göteborg, att leda förbundets verksamhet. Vid årsmötet omvaldes styrelseledamöterna Micael Hamberg, Uppsala, och Catharina Blixt Jeppsson, Varberg, för två år medan suppleanten Mikael Karlsson, Kiruna, omvaldes för ett år.

Årsmötets viktigaste frågor i övrigt handlade om seriespelet. Beslut togs att införa en enhetlig seriepyramid för dambowlingen. Där kommer det från och med nästa säsong att ligga en elitserie med åtta lag i toppen av pyramiden. En annan het fråga gällde dambowlares möjlighet att spela i herrlag. Där vann styrelsens förslag som gör att damer kommer att kunna spela i herrlag upp till division I.