Svenska Bowlingförbundet

Bowlingeliten drar till Eskilstuna

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 10:14 CEST

Den närmaste fem veckorna blir högintensiva för de svenska elitbowlarna. Landslagen till VM (herrar), EM (damer) och U23-VM (herrar och damer) ska nomineras direkt efter SM-finalerna som avgörs i Stockholm vid pingsthelgen.

Under denna period avgörs en rad tävlingar där spelarna i landslagstrupperna har chansen att visa sin kapacitet. Först av dessa är Eskilstunas Super Six-tävling denna vecka.

Kvalspelet har inletts och förre landslagsmannen Michael Ahlqvist, Team Pergamon, har tagit ledningen med den fina slagningen 1435 poäng över sex serier. Tvåa ligger överraskande 17-årige Mattias Wetterberg från BK Korp i Lysekil med 1428 och trea är fjolårsvinnaren Tobias Melin från hemmaklubben Force med 1334.

Cirka 215 spelare är anmälda till tävlingen där kvalspelet fortsätter fredag, lördag och söndag. Finalspelet för de 32 bästa avgörs den 1 maj.

Samtliga spelare i landslagstrupperna, totalt 30 spelare, kommer att delta i ett träningsläger i Nyköping på lördag och de reser därefter till Eskilstuna där de spelar Super Six-kvalet på söndag.

All information om tävlingen via www.eskilstunabowling.se

Klicka på Super Six-loggan i vänsterspalten.

Rapportering från tävlingen kommer också att ske på Svenska Bowlingförbundets hemsida www.swebowl.se

SVENSKA BOWLINGFÖRBUNDET
Hans Karlsson