Philipson Söderberg AB

Bowmore ,den mest eleganta whiskyn från ön Islay, byter design

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 09:16 CET

Bowmore, den första single malt whiskyn från Islay och en av de tio mest sålda i världen byter design på alla sina flaskor. Den traditionella förpackningen, ett metallrör byts ut mot en ny fyrkantig förpackning där whiskyns smak och 200 år långa historia kommuniceras på ett tydligare och mer informativt sätt än tidigare, något som även efterfrågats av konsumenterna. För att förstärka den magiska känslan som finns på ön Islay, är bilden på destilleriet  tydligare på etiketten.

Lättviktsflaska för miljön

För att möta konsumenternas efterfrågan har utformningen av flaskan också ändrats i samma anda som förpackningen. Den nya flaskan är en sk lättviktsflaska och kartongerna är helt återvinningsbara vilket minskar koldioxidutsläppen som i sin tur leder till en bättre miljö.

Bowmore grundades 1779, det äldsta destilleriet på ön Islay och whiskyn anses som en av de mest eleganta islaywhiskies då rökigheten är tydlig men inte för dominant. Bowmore är huvudort på ön Islay, världens epicentrum för riktigt rökig whisky där destilleriet ligger i hamnen vid stranden. En kall vinterdag med klar sikt kan Irlands kuster skönjas i sydväst, Islay är den sydligaste av de inre Hebridernas öar

Bowmores standardsortimentet på den svenska marknaden
Bowmore 12 Years Old                        Artikelnr: 433, Pris: 399 kr
Bowmore 15 Years Old "Darkest"         Artikelnr: 465, Pris: 499kr
Bowmore 18 Years Old                        Artikelnr: 80026, Pris:789 kr (beställning)
Bowmore 25 years Old                        Artikelnr: 86513, Pris:1995 kr(beställning)

För mer information, kontakta Jenny Asplund, jenny.asplund@philipsonsoderberg.se

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se