Box Whisky

Box Whiskyfestival - en succé för Ådalen Destilleri

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2009 07:24 CEST

Den gassande solen på lördagen den 18 juli och de omkring 300 besökarna som kom till whiskyfestivalen var den avgörande faktorn för den enorma framgång som denna dag innebar för Ådalen Destilleri AB.

Årets festival hölls i samband med att företagets andra emission avslutades. Det uppsatta målet på 4,5 miljoner passerades klockan 17.17 på eftermiddagen. Över etthundra nya aktieägare hade då tecknat sig för aktieposter under festivaldagen.

"Vi har en öppen emission så ingen av de som tecknat sig för en eller flera aktieposter kommer att bli utan", meddelar företagets ordförande Thomas Larsson.

Festivalen inleddes med en mycket uppskattad guidad rundvandring som ledde fram till Fru Vibergs källa. Med detta mytomspunna vatten från Fru Vibergs källa kommer Ådalen Destilleri att producera sin whisky. I sann festivalanda fanns sedan möjlighet att njuta av god mat och dryck, levande musik med Box Brothers på scenen och två välbesökta whiskyprovningar med delägaren och whiskylegenden John McDougall.

"Tycker man om whisky som jag gör, kan en whiskyprovning inte vara bättre", uttryckte sig Lennart Jonasson från Nacka.

Omkring 90 aktieägare hade anmält sig till kvällens buffé och vid 22-tiden bjöds det upp till dans. Solnedgången över Ångermanälven var bedårande vacker denna kväll. Sammanräkningen av dagens aktieteckningar översteg den smått fantastiska summan en miljon kronor.

Den som var vaken i byn efter midnatt och hade tur, kunde se sex överlyckliga initiativtagare på lätta steg vandra hem för att möta morgondagen med ett stort leende.

"Det är med otroligt stor tacksamhet vi upplever detta fantastiska stöd för våra idéer." säger Thomas Larsson "Det engagemang vi upplever från aktieägare och andra, möjliggör att vi kan bygga världens nordligaste destilleri på Box i Kramfors."

Bild: Styrelsen fr.v. Mats de Vahl, Per de Vahl, Svante Nilsson, Anders Jonasson, John McDougall, Jan Sahlén, Per Rydberg, Thomas Larsson

Thomas Larsson, +46 (0)70 - 552 78 28
Styrelseordförande, Ådalen Destilleri AB