Remark Erika Braun

BPW Sverige har utsett Gudrun Sjödén till Årets Yrkeskvinna 2012

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 14:04 CEST

BPW Sverige har utsett Gudrun Sjödén till Årets Yrkeskvinna 2012

Framgångsrik yrkeskvinna och företagare kräver att man älskar sin produkt, systematiserar arbetet och entusiasmerar medarbetarna. Det menar Gudrun Sjödén. Lördagen den 13 oktober var hon på plats i Göteborg för att ta emot priset Årets Yrkeskvinna 2012 som Business and Professional Women Sweden, delade ut i samband med göteborgsklubbens 75-årsfirande.

– Mod och dåligt minne för det tråkiga, är också bra egenskaper, tillägger hon. Gudrun Sjödén började sin karriär inom modevärlden som frilansande designer 1969.1974 blev hon företagare med eget varumärke. I rollen som företagare gick hon olika företagarkurser med bl a inriktning på ekonomi, finansiering, ledarskap etc. Det som började i liten skala har idag vuxit till ett företag med 200 medarbetare som omsätter drygt en 500 miljoner kronor. För närvarande har företaget 17 butiker i bl a Köpenhamn, London, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och New York som nu öppnar under hösten. Största marknaden är Tyskland. Innan butiker öppnades där hade Gudrun Sjödén redan 25 000 kunder som handlade via webbshoppen.

– Det underlättade vår etablering av vår första butik i Tyskland, berättade Gudrun hon. Samma strategi har det inför lanseringen i New York. Målet är att ha minst 3 000 e-handelskunder.

Pionjär även inom näthandel

Gudrun Sjödén var tidig med postorderförsäljning. Steget till e-handel var därför inte långt och när de som bland de första modeföretagen började med näthandel 1997. Gudrun Sjödén har även 17 000 fans på Facebook under namnet Kulturtanten och företaget Gudrun Sjödén har ca 9 000 fans. ”Finns man inte med på de sociala medierna, finns man inte som företag”. Fyra kollektioner om året som återspeglar varumärket Gudrun Sjödén ska tas fram. Det sker i samarbete mellan Gudrun och ytterligare ett par personer som skissar. På detta sätt skapas produkter och den slutliga produkten växer fram. Gudrun Sjödén följer inte givna modetrender utan hennes inspiration baseras på intryck från vardag, vardagsliv och intuition för vad som känns bra, rätt och riktigt.

”Förebild och föredöme” – viktiga kriterier

Business and Professional Women, BWP Sweden, fd Kvinnors Yrkesförbund, har sedan 1981 utsett Årets Yrkeskvinna.

– Våra kriterier är bl a att det ska vara en kvinna i yrkesaktiv ålder som har gjort en insats av stor betydelse, som har påverkat utvecklingen inom sitt yrkesområde och som dessutom är en förebild och föredöme för andra kvinnor, berättar Solveig Staffas, ordförande för BPW Sweden.

Motivering

Gudrun Sjödén har fått priset för sitt entreprenörskap och sin företagargärning samt för att ha infört ett ”OK i modevärlden att man inte måste vara trådsmal för att klä sig piffigt, färgstarkt och med trevliga detaljer”. Gudrun Sjödén har alltid betonat att vi alla är okej oavsett om vi är stora, små, smala eller XXL.

Fakta

BPW Sweden är ett förbund som består av 12 BPW-klubbar runt om i Sverige och med drygt 400 medlemmar. BPW Sweden är knutet till BPW Europa och BPW International. BPW International finns i över 90 länder runt om i världen.

För mer information: Ordförande Solveig Staffas 0708-448511,
www.bpw.se www.bpw-europe.org och www.bpw-international.org.