Miljöpartiet de gröna

BRA ATT JAS SKROTAS

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2006 13:36 CEST

Försvarsmakten vill ha 100 operativa JAS-plan av modernaste slag. ÖB föreslår därför regeringen att man skall skrota eller sälja upp till 70 stycken JAS-plan som man inte behöver. Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson välkomnar förslaget och anser att en ansvarsutredning bör tillsättas för att granska omständigheterna kring den största kapitalförstöringen i svensk historia.

- Politiskt ansvar måste utkrävas av de socialdemokrater, moderater, folkpartister, centerpartister och kristdemokrater som i skön förening tog beslut om att anskaffa delserie 3 i mitten av 90-talet. Det var ett kvalificerat vansinne och en kapitalförstöring av historiska mått att bygga de här planen. Nu krävs en ansvarsutredning för att granska omständigheterna kring beslutet att bygga alla dessa flygplan, Peter Eriksson.

Miljöpartiet har motsagt sig anskaffning av delserie tre och krävt omförhandlingar av JAS-kontraktet sedan beslutet togs.

- I arbetet med statsbudgeten för 2007 kommer miljöpartiet arbeta för att antalet JAS-plan minskas. Nu gäller det att inte försvarsmakten får dras med fler plan än vad man behöver bara för att det finns ganska många politiker som vill dölja sina tidigare synder. 20 miljarder kronor till skroten är något oerhört, men det är i alla fall bättre än att fortsätta låtsas som inget och betala för ett system som rymmer alldeles för många flygplan, säger Peter Eriksson.

Kontakt: Peter Eriksson 070-52 48 776
Paulo Silva 070-738 65 34