Liberala ungdomsförbundet, LUF

Bra att JO granskar vår anmälan mot Danielsson!

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 15:37 CET

19-åriga Johanna Nylander, 2:e vice ordförande i Liberala ungdomsförbundet Väst, från Skövde som den 24 februari JO-anmälde statssekreterare Lars Danielsson gläds nu åt att JO tagit upp anmälan och beslutat om att gå vidare med fallet.

- Regeringen vägrar redovisa de uppgifter som skulle kunna bevisa att Lars Danielsson var på jobbet den 26/12-04 med hänvisning till rikets säkerhet, eller som lika gärna kan bevisa att han inte var där. Nu kan JO äntligen ta upp händelsen och reda ut om Danielsson har medvetet ljugit, eller om han bara varit oerhört slarvig. Någonting står i alla fall inte rätt till i regeringskansliet, säger Johanna Nylander, andre vice ordförande, Liberala ungdomsförbundet Väst.

- Nu är det bara att hoppas på att ärendet går vidare till en ordentlig utredning och inte bara avskrivs. Svenska folket har rätt att veta vad som egentligen hänt, och varför Danielsson kommit med så spridda uppgifter över vad han gjort och befann sig under dagen. Det finns stora tveksamheter om han ens var på jobbet under annandagen, det måste utredas. Att statsminister Göran Persson fortfarande har sitt fulla förtroende för en man som Lars Danielsson är för mig obegripligt, avslutar Johanna Nylander, andre vice ordförande, Liberala ungdomsförbundet Väst.

Presskontakt:
Johanna Nylander