Lärarnas Riksförbund

Bra att ny utredning tillsätts för en ny gymnasieskola

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 14:57 CET

Idag presenterade regeringen direktiv och utredare av den gymnasiereform som ska träda i kraft under mandatperioden. Lärarnas Riksförbund välkomnar att regeringen har tillsatt utredning för en ny struktur för gymnasieskolan.

Lärarnas Riksförbund hade dock önskat att den blir klar tidigare än vad som nu planeras. Det är nödvändigt att reformera gymnasieskolan så snart som möjligt.

– Vi ser det som angeläget att gymnasieskolan blir en skolform som är anpassad för alla elever, även de som i första hand är intresserade av yrkesutbildningar. Det är viktigt att höja kvaliteten och statusen på yrkesutbildningarna, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner i en kommentar.

– Det är nödvändigt att alla elever ska ha rätt att läsa studieförberedande ämnen, men det är lika angeläget att elever som går yrkesprogrammen får en gymnasieutbildning av hög kvalitet och med möjlighet att få behörighet för att läsa vidare på högskolan, säger Metta Fjelkner.

Lärarnas Riksförbund välkomnar vidare att regeringen utreder den viktiga frågan om hur antalet lektorat ska öka i gymnasieskolan. Vi menar rentav att det är här man bör börja för att höja kvaliteten – skapa i först hand fler lektorat i gymnasiet!

Slutligen anser Lärarnas Riksförbund att det är bra att regeringen nu utser en utredare som har gedigen erfarenhet från gymnasieskolan. Anita Ferm, som har fått uppdraget, har tidigare arbetet i Stockholms stad som utbildningsdirektör i Stockholms stad och dessförinnan har hon bland annat arbetat som rektor.

Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
Zoran Alagic, presschef, Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00