Moderaterna

Bra att regeringen återkallat försvarsförslaget

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 16:11 CEST

- Det är bra att regeringen äntligen inser att den inte kan bryta mot en parlamentarisk praxis. Självklart måste beslut som angår tusentals statliga arbetstillfällen och påverkar hela regioner fattas i en öppen och demokratisk process. Det säger moderaternas försvarspolitiske talesman Ola Sundell med anledning av att regeringen i dag har återkallat förslaget om Försvarsmaktens nya grundorganisation. Skälet är att det i riksdagen saknas stöd för förslaget att regeringen skall bestämma vilka förband som skall läggas ned och vilka som ska vara kvar.

- Regeringens valhänthet med försvarsbeslutet, de spruckna förhandlingarna med de borgerliga partierna och att propositionen i väsentliga delar saknar parlamentariskt stöd vittnar om en regeringsmakt i förfall.

- Vi kördes på porten i förhandlingarna samtidigt som regeringen säkrade stöd vänsterut från kommunister och miljöpartister. Regeringen har gjort ett aktivt val med stöd från Ohly och Wetterstrand och lämnat alliansen utanför. Det får man nu sota för i form av ett dåligt genomarbetat förslag och ett darrigt parlamentariskt stöd.