Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation

Bra jobb, Halmstad - höjd kvalitet lönade sig!

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2009 14:43 CEST

Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation gratulerar Högskolan i Halmstad till rätten att få utfärda Civilekonomexamen. Beslutet är ännu mer glädjande då Halmstad som första högskola får denna examensrättighet.

Högskoleverket beslutade under måndagen att Högskolan i Halmstad ska få rätten att utfärda en Civilekonomexamen. I beslutet framgår tydligt att högskolan gjort betydande kvalitetsförbättringar för att få denna nya examensrätt. Sedan förra ansökan, 2007, har det skett nyanställningar av lärare med kompetens inom redovisning. Högskolan har även i denna ansökan reducerat antalet studieplatser till 60 stycken för att kunna upprätthålla kvalitén på utbildningen.

En ökad kvalitet inom den svenska ekonomutbildningen är något som Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation under flera år har kämpat för.

- Höjd kvalitet inom ekonomutbildningen var ett av de krav vi ställde när vi satt med i referensgruppen för den nya Civilekonomexamen. Det är därför jätteroligt att få gratulera Högskolan i Halmstad som så aktivt arbetat för ökad kvalitet på utbildningen. Det är också roligt att den nya examen verkligen har gett ett ökat krav på kvalitet, säger Petter Söderblom, ordförande för Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation.