Liberala ungdomsförbundet, LUF

Nina Larsson
Förbundssekreterare
E-post: nina.larsson@liberal.se

Den svenska Polisen och åklagarväsendet har agerat på ett snabbt och föredömligt sätt när man anhöll och häktade den folkmordsmisstänkte Polischefen från Mogadishu, Somalia.

-Det är viktigt att Sverige står upp för de mänskliga rättigheterna och agerar för att ta fast krigsförbrytare, även om det hotar våra diplomatiska relationer säger Nina Larsson, förbundssekreterare Liberala ungdomsförbundet.

Demonstrationer har skett i Mogadishu under gårdagen och demonstrationer är att vänta även i Göteborg. Svenskt rättsväsende får inte låta sig påverkas av detta. Oavsett utgång i fallet så är det viktigt att Sverige på allvar börjar ta itu med de krigsförbrytare som befinner sig på Svenskt territorium. Enligt Hans Ölvebro, Folkrätts- och krigsbrottskommissionen vid Rikskriminalpolisen, kan det finnas uppemot 1000 krigsförbrytare i landet.

-Sverige behöver en aktiv utrikespolitik med tydliga och fasta principer. Att i alla läger agera för mänskliga rättigheter och demokrati i såväl utrikespolitiken som på hemmaplan är den väg Sverige borde ta säger Nina Larsson.

Pressbilder på Nina Larsson finns på www.luf.se/nina

Nina Larsson är yrkesofficer och Förbundssekreterare i Liberala ungdomsförbundet. Nina Larsson kandiderar till Riksdagen för Folkpartiet i Värmland.