SIBA AB

Bra start på julhandeln för hemelektronik

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2003 10:15 CET

- Digitalkameror och mobiltelefoner populära klappar

Med bara en knapp vecka kvar till jul är årets julhandel i full gång. HUI uppskattade i sin prognos att julhandeln återigen skulle slå försäljningsrekord, med en omsättning på 43,2 miljarder kronor. På hemelektronikkedjan SIBA noterar man försäljningssiffror som överstiger föregående år med sju procent. Digitalkameror, MP3-spelare och mobiltelefoner är populära julklappar.

Klädbranschen har rapporterat om en än så länge svag julhandel. På hemelektronikkedjan SIBA ökar dock försäljningen jämfört med föregående år. - Inledningen av julhandeln ser mycket bra ut, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA. Vi har hittills i december ökat med sju procent och vi tror starkt på de sista dagarna innan jul. Många är lediga och åtskilliga av dessa har väntat med att handla julklappar.

Låga priser och nya produkter förklarar det stora intresset för hemelektronik i årets julhandel. - Priserna på hemelektronik har sjunkit dramatiskt och det finns många innovationer till bra priser i hyllorna, som digitalkameror, mp3- spelare, DVD-spelare och kameramobiler, säger Fabian Bengtsson.

HUI korade mössan till årets julklapp, men SIBA tror starkt på hårda klappar. Försäljningen i varuhusen visar vilka som är populärast i år.

Mårten Strandlund, butikschef på SIBA Kungens Kurva i Stockholm, berättar vilka klappar som går hem hos stockholmarna.

- Det är en stor efterfrågan på alla relativt nya produkter som nu slår igenom brett, berättar Mårten Strandlund. Vi säljer väldigt mycket digitalkameror, som definitivt är årets julklapp. Mobiltelefoner säljer också mycket bra, särskilt kameramobiler är populära. Även MP3- spelare, hemmabio och DVD-spelare hamnar på topplistan, tillsammans med spelkonsoler och spel.

Mindre vitvaror är populära på SIBA Kungens Kurva

-Husgerådsprodukter har fått lite häftigare design och roliga finesser, därför har efterfrågan av dessa ökat. Lite mindre prylar som popcorn-maskiner, fotbad och rakapparater kommer att ligga under många granar i år, tror Mårten Strandlund.

Daniel Sorting, butikschef på SIBA Backaplan i Göteborg berättar att många kommer till varuhuset för att köpa MP3-spelare.

- Väldigt många efterfrågar MP3-spelare i år, vi får fylla på lagret hela tiden, berättar Daniel Sorting. Vi säljer mycket digitalkameror men det är även ett stort intresse för webbkameror, som säljer som aldrig förr. DVD-spelaren är numera självskriven som julklapp och många kunder köper mobiltelefoner, kameramobiler eller billigare modeller. Och naturligtvis hänger rakapparater och eltandborstar kvar i julklappstoppen, det vore väl inte jul annars, menar Daniel Sorting.

För mer information, kontakta: Sylvia Ragnarsson, Informationsansvarig. Tel: 0704-500 226

Om SIBA
Svenskägda SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 51 varuhus i Sverige och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 3,2 miljarder under 2001/2002.