Fondbolagens förening

”Bra utsikter för ett gott nytt fondår”

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 13:33 CET

Efter nästan sjuttio procents uppgång från botten är det många som varnar för att börsen har gått upp för mycket på för kort tid. Men utvecklingen är faktiskt inte exceptionell, skriver finansanalytikern Peter Malmqvist i en krönika för Fondspara.se, Fondbolagens förenings sajt om fonder för privatpersoner, där han också förklarar varför han tror på ett gott nytt fondår.

”Granskar vi Stockholmsbörsens utveckling i förhållande till den internationella trenden är den svenska uppgången exceptionell. Den amerikanska är inte alls lika imponerande. S&P:s breda aktieindex har på samma tid stigit 17 procent mätt i kronor, medan uppgången inom Euroområdet är drygt 30 procent. Bara om vi jämför med så kallade tillväxtmarknader kan Stockholm hitta en jämlike. FTSE Emerging Markets index har gått upp 80 procent i kronor. Är Stockholm en tillväxtmarknad?”, skriver Peter Malmqvist bland annat i krönikan.

Läs Peter Malmqvists krönika på www.fondspara.se.

Fondbolagens förening bjuder regelbundet in krönikörer till Fondspara.se. Tidigare skribenter hittar ni på Fondspara.se.

Vid frågor kontakta:

Pia Nilsson, vd Fondbolagens förening

Åsa Drakenberg, informationschef

08-506 988 06, 070-731 00 69

Fondbolagens förenings hemsida: www.fondbolagen.se

Saklig och enkel information om fondsparande för privatpersoner: www.fondspara.se

Föreningens medlemmar

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Funds, Banco, Carlson Fonder, Catella Fondförvaltning, Danske Capital, Didner & Gerge Fonder, East Capital Asset Management, Enter Fonder, Erik Penser Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Folksam LO Fond, Franklin Templeton Investments, Gustavia Capital Management, Handelsbanken Fonder, Holberg Fondene, HQ Fonder, JP Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Nordea Fonder, Nordea Investment Funds, Odin Fonder, SEB Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur, Svenska Lärarfonder, Ålandsbanken Fonder, Öhman Fonder

Fondbolagens förening är en branschorganisation med uppgift att ta tillvara fondspararnas och fondbolagens intressen.

www.fondbolagen.se

www.fondspara.se - enkelt och sakligt om att spara i fonder