IrakSolidaritet

Brännpunkt Irak 6, nytt nummer av IrakSolidaritets tidning 120320

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2012 15:03 CET

Brännpunkt Irak 6

Återigen ett välmatat och innehållsrikt nytt nummer av IrakSolidaritets tidning.

Kunniga och engagerade skribenter deltar i detta nummer och belyser situationen i Irak bortom tidningsrubrikerna.

Vi skickar gärna tidningen om du vill recensera den.
Den finns här som pdf:
Skriv till: info@iraksolidaritet.se

Det nya numret av Brännpunkt Irak ger en mångsidig bild av krigets konsekvenser. Historikern Mathias Cederholm analyserar den politiska situationen i landet, Iraks f d oljeminister Issam Al-Chalabi kommenterar kampen om oljan och det spända läget kring Hormuzsundet, människorättsaktivisten Asma al-Haidari, talar för oppositionen och skildrar den folkliga kampen och repressionen i detta förstörda land, Sigyn Meder rapporterar från en konferens om ”educide”, den systematiska förstörelsen (mordet) på det irakiska utbildningssystemet, doktor Souad Al-Azawi belyser kvinnornas situation och kommenterar effekterna av uranvapen, ett ämne som också belyses av professor Chris Busby, samt läkaren Sköld Peter Matthis och professor Anders Romelsjö. Andra artiklar belyser tortyren, korruptionen, förstörelsen av unika historiska platser och föremål, USA:s strategi i Mellanöstern, svensk krigsindustris och andra svenska företags agerande i Irak med mera.

Kontakt: info@iraksolidaritet.se
Hemsida: www.iraksolidaritet.se