TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Brand New Homes vässar profilen

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 12:17 CET

Med hemtextilföretaget Moltex förvärv av Borås Cotton och Pellevävare förra året skapades en ny intressant gruppering inom svensk teko under namnet Brand New Homes. Bolaget ägs av den snabbväxande mediekoncernen Medströms som vill dra nytta av potentialen inom inredning.
– Vi är inne i ett spännande skede av förnyelse där varumärkena vässas för ökad internationell konkurrenskraft, säger Brand New Homes VD Lars Carlén.

Han var tidigare VD och delägare i Nordic Brands som var det företag som ägde och drev Pellevävare och Borås Cotton fram till uppköpet. Nu basar Lars Carlén över en verksamhet som beräknas omsätta hundra miljoner i år. Gruppens i särklass största märke är Moltex med en bred internationell spridning och som i Sverige marknadsförs av ett flertal möbelkedjor och fristående inredningsbutiker.

Mediaföretag som investerar i textilbranschen tillhör inte vanligheterna. Men Lars Carlén ser en tydlig värdegemenskap med ägaren:

– Vi är båda verksamma i kreativa branscher och som Sveriges största utgivare av konsumentdatortidningar är den konceptuella formen lika viktigt för Medströms som för oss. Det är viktigt med en ägare som förstår varumärkets roll på dagens konsumentmarknad.

Lars Carlén har lagt mycket energi på att ta tillvara samordningsmöjligheterna i företagsgruppen sedan tillträdet. Strategierna kring respektive varumärke har också börjat ses över. En generell prissänkning har genomförts inom Moltex, samtidigt som prestigemärket Pellevävare – med kunder som NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg och Illum i Köpenhamn – ligger i stöpsleven.

Från den nuvarande inriktningen på frottéhandukar och badrockar breddas sortimentet till ett komplett hemtextilkoncept med allt från gardiner och kuddar till sängkläder och dukar. Samtidig ändras marknadsföringen i en mer nostalgisk riktning där Pellevävares långa resa som tekoföretag (verksamheten går tillbaks till 1893) lyfts fram genom historiskt bildmaterial och storytelling för att stärka äkthetskänslan kring varumärket. Nya Pellevävare lanseras efter sommaren.

Utnyttjande av försäljningssynergier mellan Moltex och Pellevävare är nästa steg:

– Moltex har sedan grundandet på sextiotalet byggt upp ett stort internationellt återförsäljarnät som spänner över ett trettiotal länder. Profilen på detaljisterna ligger i det breda mellanprisregistret men många aktörer inkluderar också en premiumdel som lämpar sig för Pellevävare. Här finns en fantastisk potential som vi vill gå vidare med.

Längre fram är det dags för att Borås Cotton att ses över. Lars Carlén igen:

- När det kommer till Borås Cotton är det viktigt att förtydliga att det är gardiner och metervara vi marknadsför. Möbeltygerna och bäddkollektionerna ägs av två andra företag. Som ägare av Borås Cottons gardiner och metervara har vi tillgång till en unik mönstersamling som legat till grund för många kollektioner genom åren. Det handlar om tiotusentals mönster av kreatörer som Viola Gråsten, Sven Fristedt och Göte Trädgårdh. Här finns intressanta kommersiella möjligheter.

Tidigare i år var Lars Carlén ute och besökte de stora internationella möbelmässorna runt om i Europa:

– Den närmast dystopiska stämning som rådde i höstas har nyanserats och vi kan nu ana ljuset i tunneln. I varje fall i vår bransch. Och det känns bra. För även om idealet är att designen ska driva försäljningen i Brand New Homes undergår vi inte konjunkturens nycker. Men med de satsningar som nu genomförs skapas ett starkare utgångsläge inför det verkliga lyftet som vi hoppas kommer tids nog.

Brand New Homes  är medlem i TEKO.