Passion för PR

Brandskyddsmyndigheten krävde ombyggnationer för en miljon!

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2011 12:16 CEST

Brandskyddsmyndigheten godkände hennes gästgiveri – ett halvår senare krävde de ombyggnationer för närmare en miljon kronor.

– Vi är företagare, inte kriminella, säger Jeanette Bohman som driver Skivarps gästgiveri och efterlyser samtidigt mer dialog mellan kommuner och företag: "Det finns tjänstemän som aldrig besökt ett företag trots att de beslutar om dem! Kommunerna måste fundera mer - vad innebär det här beslutet för företaget? Kan det överleva?"

När Jeanette Bohman med make flyttade till sitt gästgiveri för nio år sedan kontrollerade de alla tillstånd. Det fanns inga förelägganden. Allt var grönt. Paret Bohman köpte gästgiveriet. Sedan började myndigheterna knacka på dörren. Först byggnadsnämnden som krävde en ritning. Kommunen hade gett bygglov utan att ha någon, vilket fick till följd att brandskyddsmyndigheten krävde att hela huset skulle byggas om för nästan en miljon kronor.

– Tänk om de hade haft en dialog med oss innan, säger Jeanette Bohman. Då hade vi kanske diskuterat priset med säljaren eller avstått från att köpa. Många kommuner tycker dock att de har tillräckligt med dialog med sina företag, trots att de rasar i kommunrankning.

Jeanette fortsätter: Under mina 16 år som företagare har jag haft oerhört många kontakter med myndigheter och dess anställda i mängder av olika frågor.
En del gånger har jag blivit trevligt bemött, en del gånger inte. En del gånger har myndigheters beslut varit bra för verksamheten, en del gånger har konsekvenserna blivit stora. En del gånger möts jag med förståelse för vad jag gör men fler gånger bemöts jag med en oförståelse om vad småföretagande innebär, vilket ofta slutar med beslut som ger oss stora konsekvenser.

Många myndigheter, kommuner, politiker och offentliga förvaltningar kommer i kontakt med småföretagare och vår värld skiljer sig väldigt mycket från varandra. Hur kan vi skapa förståelse för varandras roll i samhället?

För mer information och bild, kontakta:

Jeanette Bohman 073-626 32 32, jeanette@skivarp.com

Om Jeanette Bohman:

Krögare, kock och ägare till Skivarps Gästgivaregård. Hennes erfarenheter av myndigheters agerande har nu lett till att hon nu även arbetar som föreläsare. Tanken är att skapa förståelse och dialog för ett bättre företagsklimat där tjänstemän och politiker får ökad kunskap och insikt, för att på så sätt kunna fatta mer företagsvänliga beslut.

Om Skivarps Gästgivaregård

Skivarps Gästgivaregård har anor sedan 1680-talet och är en av de äldsta i Skåne. Här har både kungar och Carl von Linné intagit sina måltider.

Om Passion för PR

Passion för PR gör företag till kändisar samt hjälper dig att förstå hur media fungerar, vad media gillar och vad du kan göra för att ditt företag ska bli en kändis!

Läs mer på http://www.passionforpr.se