Branschen

Branschen presenterar Ola Aurells julsingel 'Farbror Lars'

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 08:53 CET

Det senaste året har Ola Aurell tagit alla han mött med storm. Från storsuccé på Visfestivalen i Västervik till att flera shower i rad öppna för Johan Glans på ett fullsatt Cirkus i Stockholm. Överallt har publiken suttit med gapande munnar och undrat vad de varit med om egentligen. En till synes smått tafatt människa som sjunger bisarra historier om inavlade djurplågare, mordiska hipstermammor, gratinerade katter och skolbarn som dyrkar knarklangare. Halsbrytande roligt och helt skruvat. Ola Aurell är ett unikum till artist, och kan kanske bäst beskrivas som den felande länken mellan Kjell Höglund och Tom Lehrer.

Ola Aurell började sin bana på standup-scenerna. Ryktet spreds snabbt. Då han inte gjort några skivor arrangerade SR P3 en session som roterades kraftigt i radions humorprogram. Sommaren 2012 släpptes det eget utgivna albumet ”Tio sånger med sensmoral”, där låten ”Man kan göra många saker med en katt” blev en instant allsångsklassiker på klubbar och visfestivaler.

En av de som såg Ola Aurell var Johan Johansson, som producerat bl.a. Lars Winnerbäck, Stefan Sundström och Kjell Höglund. Johan knöt Ola Aurell till skivbolaget Branschen och album nummer två, ”Sagor för trasiga barn”, spelades in och släpptes i våras.

Sedan dess har det bara rullat på. Fler och större konserter, lysande recensioner och än en mer hängiven publik. Nyligen chockade han TV-tittarna med ett vansinnigt uppträdande i TV4:s Jenny Strömstedt där han med en seriemördares uppsyn gav sin svavelosande beskrivning av den svenska landsorten.

Nu kommer den lilla hemlisen: En av de mest bisarra sångerna sparades för att släppas som julsingel. Så damer och herrar: Möt Farbror Lars – Julens stora glädjespridare. En kombination av välgörenhet, miljömedvetenhet, social omsorg och recykling i en och samma julmysiga person.
Hur det går att skapa ett såndant användbart julklappspaket får du reda på om du lyssnar på sången.

'Farbror Lars' släpps av Branschen på Spotify, iTunes och som 3-spårs vinylsingel i samarbete med vår Norska samarbetspartner Blådunder records.

Lyssna på den nya singeln 'Farbror Lars'https://soundcloud.com/kompledigt/ola-aurell-fabror-lars

Recension:
'Aurells lyrik är vansinnigt rolig, rå och samtidigt intelligent.' (Zero, 9 av 10)http://www.zeromagazine.nu/rec.asp?id=3575

'Sensationellt roligt av Aurell' (Uppsala Nya Tidning, 4 av 5)http://www.unt.se/kultur/skivor/sensationellt-roligt-av-aurell-2473225.aspx

Se Ola live från Raw Comedy Club och från Boulevardteatern: http://www.youtube.com/watch?v=QMqJgDYM65Qhttp://www.youtube.com/watch?v=vNVKVSXYA5A

Pressrelease som PDF: http://www.johanjohansson.se/wp-content/uploads/2013/12/Farsbror-Lars-Pressrelease.pdf

Hemsida: www.olaaurell.se
Skivbolag: Branschen
Kontakt: infobranschen@gmail.com, 08-84 31 00

Katalognummer: BD 1001
Artist: Ola Aurell
Titel: Farbror Lars
EAN: 7320470182284

Releasedatum: 2013.12.02
Distribution: Plugged Music www.plugged.se

Branschen är en label driven av artisterna själva i gammal god kooperativ anda. I samarbete med det legendariska bolaget Nacksving släpper vi idel kvalitetsmusik med kvalitetsartister. Inom Branschen figurerar välkända profiler som Dan Viktor, Frans Haraldsen, Sanna Carlstedt, Ola Aurell, Johan Johansson, Caj Karlsson och Lars Demian. Förutom skivutgivning- och produktion pysslar vi också med artistbokning, konserter, festivaler och gemensamma shower. Branschen arrangerar även Kompledigt-festivalen i Köping sedan fem år, samt Sveriges Visfestival på Mosebacke i Stockholm.