Branschen

Branschen presenterar PETER FAXVALL - 'FAXVALL'

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2014 09:37 CET

Nu kom den till slut. Skivan som många trodde var en myt. Albumet vars existens allt fler i Branschen-gänget började betvivla. För den innersta kretsen runt Branschen har Peter Faxvall varit ett välbekant namn länge. Som vän, som hjälpfixare, som spelkamrat och som återkommende förband och publikfriare. Alla vi, och många i diverse publiker runt landet började efterfråga Peter Faxvalls alster på skiva.

För fem år sedan meddelade Peter att inspelningen i princip var färdig. Sedan hände ingenting, och efter det hände absolut ingenting alls. Peter Faxvall är en speciell människa, och runt honom är världen ofta en oberäknerlig företeelse. Inspelningarna var helt enkelt borta. Puts väck. Människan som satt på det i princip färdiga materialet valde att gå under jorden och ta inspelningarna med sig. Det tog ett år, sedan tog det två, men till slut lyckades datorn med filerna äntligen lokaliseras.

Så till sist kunde albumet göras klart. Allas våran Ulf Engström (Bo Kaspers Orkester, Håkan Hellström m fl) färdigställde och mixade skivan i studion Tonsthlm. När vi till slut vi höra materialet kunde vi bara konstatera att Peter Faxvall hade gjort ett album som täppte till truten på oss alla.

Speciella människor gör speciella saker. Det är lite svårt att förklara Peter Faxvalls humoristiskt vimsiga berättelser i ord. Det enklaste är att säga att det är musik man blir glad av, och att det är en glädje som är smittsam. Albumets första singel, 'Så skönt', är en bra introduktion – som om Håkan Helltröm hade överdoserat på music hall och Syd Barrett. Men det finns och kommer fler singlar från det här albumet, var så säkra. VÄND

Det råder verkligen ingen brist på nya artister i Sverige. Det dräller av duktiga förmågor i det här landet. Men det finns få nya artister som man blir så glad av att lyssna på som Peter Faxvall, och vi hoppas att ni vill dela denna glädje med oss.

Peter Faxvall har ett försenat releasekalas för 'Faxvall' på KGB i Stockholm onsdag 26 februari. Meddela Branschen om du vill komma. Efter det kommer Peter att drabba klubbar och festivaler under resten av året. Be there or be square!

Lyssna på den nya singeln 'Så skönt'https://soundcloud.com/kompledigt/peter-faxvall-s-sk-nt

Pressbild: http://www.johanjohansson.se/wp-content/uploads/2014/02/peterfaxvall1.jpg

Hemsida: http://www.faxvall.se/
Skivbolag: Branschen
Kontakt: infobranschen@gmail.com, 08-84 31 00

Katalognummer: BRA-004
Artist: Peter Faxvall
Titel: Faxvall
EAN: 7320470182291

Releasedatum: 2014.02.11
Distribution: Plugged Music www.plugged.se

Branschen är en label driven av artisterna själva i gammal god kooperativ anda. I samarbete med det legendariska bolaget Nacksving släpper vi idel kvalitetsmusik med kvalitetsartister. Inom Branschen figurerar välkända profiler som Dan Viktor, Frans Haraldsen, Sanna Carlstedt, Ola Aurell, Johan Johansson, Caj Karlsson och Lars Demian. Förutom skivutgivning- och produktion pysslar vi också med artistbokning, konserter, festivaler och gemensamma shower. Branschen arrangerar även Kompledigt-festivalen i Köping sedan åtta år, samt Sveriges Visfestival på Mosebacke i Stockholm.

Kontakt: infobranschen@gmail.com,