Norstedts

Brasilianske Daniel Galera besöker bokmässan i Göteborg

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 09:41 CEST

Med anledning av huvudtemat på årets bokmässa, brasiliansk litteratur, besöker författaren och översättaren Daniel Galera Göteborg den 24–28 september. Galera – av Granta utsedd till en av de bästa brasilianska författarna i sin generation – är aktuell med den prisade romanen Med blod i skägget.

Daniel Galera, född 1979, debuterade med en novellsamling men fick sitt internationella genombrott med sin tredje roman, Med blod i skägget (Barba ensopada de sangue i original) som även belönades med ett av de främsta brasilianska litterära priserna, Premio São Paulo de Literatura.

2013 utsågs han av tidskriften Granta till en av de bästa unga brasilianska författarna i sin generation. Hans böcker finns översatta till flera språk, däribland engelska, franska, tyska och italienska. Förutom sitt författarskap har han också översatt författare som Jonathan Safran Foer, Zadie Smith och Irvine Welsh till brasiliansk portugisiska.

I romanen Med blod i skägget utforskar Daniel Galera våra mest primitiva drifter och de svårigheter som vi kan ställas inför när vi försöker förstå och erkänna andra människor.

Med blod i skägget har recensionsdag 15 september.

Om du vill träffa Daniel Galera för en intervju, kontakta:
Kajsa Berglund, PR-ansvarig Norstedts. Tel: 010-744 21 51Mail: kajsa.berglund@norstedts.se

Norstedts Förlagsgrupp ger ut böcker under namnen Norstedts och Rabén & Sjögren. Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Utgivningen omfattar svensk och utländsk skönlitteratur, sakprosa och illustrerade fackböcker samt ordböcker och kartor, och kännetecknas av kvalitet och bredd.  Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag med utgivning av de främsta svenska och utländska författare och illustratörer. Norstedts Förlagsgrupp är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet och omsätter ca 465 mkr och har ca 135 medarbetare.