Procter & Gamble

Braun firar 90 år av teknik och design

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 15:53 CET

Braun, den världsledande tillverkaren av hemelektroniska produkter, fyller 90 år den första februari. Företaget grundades av Max Braun år 1921 i Frankfurt och är idag världsledande tillverkare inom rakning, epilering och handmixers.

90 år senare tittar Braun tillbaka på en händelserik historia; Artur och Erwin Braun tog över ledningen av företaget efter att deras far, Max Braun dog 1951. Från och med 1955 började de leda utvecklingen av Braun Design som än idag är välkänt i hela världen. Bröderna introducerade designklassiker som LP-spelaren ”Snow White’s Coffin” och rakapparaten ”The sixtant”. Huvudpersonerna som beslutsamt formade den unika Braun-designen var Dr Fritz Eichler och Dieter Rams.

Efter förvärvet av Gillette i Boston 1967, började Braun erövringen av den utländska marknaden. Sedan oktober 2005 har Braun tillhört Procter & Gamble, baserat i Cincinnati, USA, och är ett av de mest lönsamma företagen inom konsumtionsvaror i världen.

”När vi utvecklar våra produkter lyfter vi fram innovation, kvalitet och tydlig och utmärkande design. Konsumentens behov motiverar oss att fortsätta utveckla ny teknik och skapa produkter som är praktiska, tillförlitliga och som håller hög kvalitet ända ner i minsta detalj”, säger Hanna Jonasson Drotz, PR Manager för Braun.

För att Braun ska förstå och leva upp till kundernas behov använder sig företaget av fokusgrupper, intervjuer och konsumenttest . Resultaten följer sedan med i den övergripande produktutvecklingsprocessen och stöder i synnerhet den tekniska utvecklingen och produktdesignen. På detta sätt fortsätter 90 åringen Braun att vara ledande inom innovation, teknik och design och ett viktigt tillskott i P&G-gruppen.

Fyra miljarder gånger per dag använder människor världen över Procter & Gambles produkter i sin vardag. Företaget har ett stort utbud av konsumentprodukter, i Norden marknadsförs bl a Pampers, Always, Alldays, Yes, Ariel, Pantene Pro-V, Head & Shoulders, Wella, Vicks, Pringles, Gillette, Oral-B, Duracell och Braun. Företaget har 127 000 anställda som arbetar i mer än 80 länder