Statsrådsberedningen

Bred uppslutning mot dopning

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2005 10:50 CEST

Unesco, FN:s organisation för utbildning, forskning, kultur och kommunikation, har i dag vid sin generalkonferens diskuterat förslaget till en global konvention mot dopning inom idrotten. En bred uppslutning bland medlemsstaterna finns för att anta konventionen. Målsättningen är att konventionen ska bekräftas av medlemsstaterna före de olympiska vinterspelens början i Turin den 10 februari 2006.

Syftet med Unescos antidopningskonvention är att se till att regeringarna i hela världen vidtar åtgärder mot dopning inom idrotten som kompletterar de åtgärder som genomförs av idrottsrörelsen. Genom konventionen ges också erkännande åt Världsantidopningsbyrån (WADA) och dess globala antidopningsarbete. Riksidrottsförbundet välkomnar konventionen och anser att Sverige bör ansluta sig till konventionen.

Idrottsminister Bosse Ringholm säger i en kommentar:

- Det är med tillfredsställelse som jag ser en bred uppslutning inom Unesco för att anta den globala konventionen mot dopning inom idrotten.
- Genom konventionen ges WADA och många andra bättre möjligheter att komma åt fusket och stötta alla de idrottskvinnor och idrottsmän som vill tävla och vinna på lika villkor.

Kontakt:
Tomas Johansson, Ju