Canal Digital Sverige AB

Bredbands-tv till Halmstadborna

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 16:45 CET

Nu får Halmstadsborna bredbands-TV från Canal Digital.
I första etappen är det några hundra hyresgäster som får chansen att prova på den nya tekniken. Inom två år kommer närmare 30 000 invånare ha möjlighet att göra det.

– Detta är framtidens TV. Tittaren lär märka en avsevärd skillnad vad gäller såväl bild som ljudkvalitet. Det är roligt att Halmstad ligger i framkant när det gäller att leverera den absolut bästa lösningen som finns idag, säger Erik Eriksson, affärsutvecklare på Halmstad stadsnät (Hitnet).

För de boende handlar det först och främst om en bättre medieupplevelse i och med att tekniken erbjuder helt nya tjänster.

– Bredbands-TV ger dig nya interaktiva möjligheter, exempelvis att titta på nyheterna när du har lust eller pausa mitt i en film för att koka en kopp kaffe. Vi tror att inom de närmaste åren kommer vi få se en rejäl ökning av bredbands-TV-kunder, säger Patrik Hofbauer, VD på Canal Digital Sverige AB.

Halmstad långt framme
Förutsättningen för bredbands-TV är i första hand ett utbyggt stadsnät och i Halmstad når det i dag hela 98,6 procent av kommuninvånarna.

– Om två år kommer användandet av bredband att lossna rejält. Då går fyra-fem befintliga avtal ut och troligtvis ansluter då hela allmännyttan med 10 000 lägenheter, säger Erik Eriksson.

Först ut är JM som erbjuder 120 lägenheter bredbands-TV.

– Vi bygger alltid våra bostäder med IT-hemmet i fokus och erbjuder multimedia i alla rum. Vi
ser självklart att fler av våra hyresgäster ska ha tillgång till detta så snart det är möjligt, säger Mats Bengtsson på JM.

Att det är Canal Digital som fått förtroendet att leverera digital bredbands-TV i Halmstad motiverar Erik Eriksson så här:

– De har helt enkelt den bästa lösningen, mest innehåll och garanterar dessutom leveranssäkerhet vilket är avgörande.