Skånes Idrottsförbund

BRETT SAMARBETE BAKOM SKÅNES IDROTTSAKADEMI

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 10:01 CEST

Nu ska idrottsvetenskap bli ett nytt samarbetsområde för högskolor och universitet i Skåne och Blekinge. Tillsammans med idrottsrörelsen och Region Skåne vill man göra detta samarbete, som fått arbetsnamnet Skånes Idrottsakademi, till en av Europas ledande idrottsvetenskapliga satsningar.

Entusiasmen är stor både inom högskolevärlden, idrottsrörelsen och regionen.
— Jag är övertygad om att denna kraftsamling kommer att få en stor betydelse för både bredden och prestationerna inom vår idrottsrörelse, säger Krister Clerselius, ordförande i Skåneidrotten.

– Det är ett fantastiskt tillväxtområde, säger Bengt Streijffert rektor Lunds universitet och regionråd
Anders Åkesson fyller i att denna samverkan kommer att innebära stora positiva effekter både ur ett folkhälso- och tillväxtperspektiv för hela regionen.

En särskild arbetsgrupp ska arbeta med att planera den idrottsvetenskapliga satsningen, som ska starta i början av nästa år. Idrottsvetenskap blir då ett av två satsningsområden där lärosätena i Skåne och Blekinge samarbetar; det andra området är teknikutbildningar. Samarbetet sker inom ramen för samarbetsorganisationen Lärosäten Syd, som består av Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Lunds Universitet, Malmö Högskola samt SLU Alnarp.

Kontakta förbundschef Mats Werne 040 600 59 10 för mer information om detta samarbete

Skåneidrotten

Skåneidrotten - en kraftfull resurs för vinnande samspel!