Konstepidemin

Brev till Kulturministern

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 13:50 CET

Konstepidemins styrelse uppmärksammar i ett brev till kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth, den sneda representationen i styrelsen för Sveriges bildkonstnärsfond.

Läs brevet här:

Till Kulturministern

Med oro och bestörtning ser Konstepidemins styrelse att kunskapen om konstnärligt utövande utanför Stockholm kommer att urholkas ytterligare bland de personer som har att fördela stöd till Sveriges
verksamma konstnärer. Den enda representant för Bildkonstnärsfonden som kan ha haft den nöd-vändiga överblicken för att kunna bedöma sökande från västra Sverige, Yngve Brothén, avslutar nu sitt arbete för fonden. KRO har i sitt förslag till ny representant tagit ansvar för den uppkomna bristen på konstgeografisk kunskap. Dessa förslag har inte tagits i beaktande av departementet och det anser vi märkligt.

Den statistik vi fört över konstnärer verksamma på Konstepidemin år 2008 visar att bildkonstnärer-ernas verk visades i utställningar (separat och i grupp) med fördelningen 44% i Göteborg, 14,5% i Västra Götaland, 14,5% i resten av Sverige (inkl. Stockholm) och 27% internationellt.

Vi uppmanar Kulturdepartementet att tänka över huvudstädernas minskade betydelse för icke språk-bärande konstarter. I vår förändrade värld är regionen i större utsträckning basen och sedan tar hela Europa vid. Hur handskas Kulturdepartementet med denna förändring? Och hur kunna förbli trovärdig när man ska fördela de konstnärliga stipendierna rättvist i Sverige om man inte har regional överblick, när professionellt verksamma konstnärer tar karriärssteget utan att mellanlanda i huvudstaden?

Detta faktum gör inte deras konstnärliga arbete mindre angeläget eller att de står för en annan kvalitet än andra svenska konstnärers. Bara att det inte kan ses av bildkonstnärsfondens Stockholmsbaserade medlemmar och därför inte på ett rättvist sätt kan bedömas av dem. Troligen är siffrorna desamma för andra i regionen verksamma konstnärer.

Vi kräver att det inom Bildkonstnärsfonden finns tillsatt nödvändig kompetens över Västsverige, enligt KROs förslag. Västsverige står för en betydande och självständig del av svenskt konstliv
genom sina utbildningar, institutioner, betydande gallerier och utövare.

Vi önskar också att Bildkonstnärsfonden redovisar på vilket sätt dess representanter skaffar sig den kunskap om och nödvändiga överblick över konstnärer verksamma i Västra Götaland och i andra

delar av Sverige, som krävs för att kunna bedöma de ansökningar man har uppdrag att behandla.

För Konstepidemins styrelse

Göteborg 100201