Mobila Posten

Brevbärarens roll har förändrats till reklamutdelarens - Mobila Posten löser postfackets problem med brevbärarnas onda ryggar och axlar

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 00:37 CEST

Stockholm 2008-09-12

Brevbärarens roll har förändrats till reklamutdelarens

Utvecklingen gör oss mindre beroende av brevlådan och brevbärarens roll har förändrats till att bli en reklamutdelares. Det är inte längre lönsamt att dela ut brev utan bara reklam. Direktreklambranschen blomstrar med kilovis av reklam till mottagarna som få vill läsa och en resulterande miljöförstöring återkommande varje dag. Det kommer att dröja ett antal år innan vi slipper pappersreklamen helt och kanske en hel generation eller två.

För 30 år sedan fanns det många ungdomar i tioårsåldern som var reklamutdelare åt närmsta matvarubutik. För arbetet kunde de tjäna något över hundra kronor. Arbetet har idag i stort sett övertagits av brevbäraren till en mycket högre kostnad. Den allt lönsammare reklamutdelningen växer snabbt. Med Mobila Posten sitter brevlådorna varken för lågt eller för högt. Inte heller sitter de för långtifrån huset eller tomten och inga nya behöver uppföras. De behövs överhuvudtaget inte alls. I stället får man posten där man befinner sig vid varje tillfälle och det belastar inte brevbärarnas onda ryggar och axlar. Mobila Posten kastar all reklam i en speciell container för omedelbar återvinning.

Mobila Posten är en miljövänlig tjänst som ger privatpersoner, företag och organisationer frihet från att tömma brevlådor, postboxar eller postfack. Pappersposten läses istället direkt i datorn var man än befinner sig i världen. Tjänsten är snabbare och avsevärt säkrare än traditionell posthantering. Människor med olika behov kan ta del av sin post på ett enklare sätt, likaså om du är på semester, bor i glesbygd, skärgård, eller är på resande fot. (www.mobila-posten.se)

Mobila Posten minskar posttransporterna som resulterar i minskade CO2 utsläpp, mindre försurning och resultatet blir en förbättrad miljö. Indirekt minskar pappersanvändningen avsevärt inte minst genom en minskad volym av direktreklam. Återvinningen av papper ökar från ca. 10% i genomsnitt för en privatperson till nästan 90% genom utnyttjandet av tjänsten. Tjänsten är helt enkelt det miljövänligaste alternativet som finns i dag. Varje abonnent bidrar till en minskad miljöbelastning som ger omedelbar effekt.

För mer information kontakta:

Mobila Posten

media@mobila-posten.se