Brighter AB (publ)

Brighters diabetespatent beviljat i Kina

Pressmeddelande   •   Jul 25, 2012 10:23 CEST

Kinesiska patentmyndigheten har meddelat att de beviljat bolagets patent i Kina och skyddar därmed Brighter One på den marknad med flest diabetiker i världen.

Antalet diabetiker i Kina har under de senaste sju åren vuxit med 30 procent (http://care.diabetesjournals.org/content/35/5/1028). Redan 2010 var Kina det land med flest diabetiker i världen, då beräknades minst 92 miljoner vara drabbade och experterna befarar att ökningen fortsatt dramatiskt och den nu publicerade studien verkar bekräfta detta.

Patentet som beviljats är bolagets huvudpatent som skydder principen att ha blodprovtagning, blodsockeranalys och insulininjektion i en produkt.

"Med patentskyddet på plats nu även i Kina känner vi oss trygga med vår patentstrategi som handlar om att prioritera dels de tre största befintliga marknader i kronor räknat men även att se till att vi har med de stora kommande marknaderna så som Kina, Indien och Sydamerika. Hittills har vi fått våra patent beviljade tidigare än planerat vilket visar på styrkan både i våra idéer och vårt patentarbete.", säger Truls Sjöstedt, VD.

Om Brighter AB (publ)

Brighter One - den patenterade allt-i-ett produkten som ersätter de fem saker miljontals diabetiker behöver använda flera gånger varje dag för att överleva och må bra.

Brighter utvecklar och kommersialiserar banbrytande lösningar för egenvård av diabetes. Det är ett STING Alumni-bolag. Finansiering har kommit från statliga och institutionella investerare såsom ALMI, Innovationsbron, KAS Innovationsfond (en verksamhet inom Karl-Adam Bonniers stiftelse) samt privata investerare.

Bolagets aktie är listad på AktieTorget, mer information finns på www.AktieTorget.se

För mer information:

www.BrighterCompany.com

Följ oss på:

www.facebook.com/brightercompany

www.twitter.com/Brighter_AB

Fax: +46 8 55 00 88 30

Truls Sjöstedt, VD på Brighter AB (publ)

Telefon: +46 709 73 46 00  E-post: truls.sjostedt@brightercompany.com