Brink kräver svar om kambodjanska arbetare

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 14:45 CEST

300 arbetare vid en av H&M:s underleverantörer i Kambodja har sparkats efter att ha deltagit i en strejk. Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson, Josefin Brink, käver nu att utrikesminister Carl Bildt agerar.

- Fallet med de avskedade arbetarna vid H&M:s underleverantör är tyvärr inte unikt. Enligt den internationella fackföreningsfederationen, IFS, är kränkningar av fackliga rättigheter ett utbrett problem i Kambodja. Polis och andra myndigheter rapporteras motarbeta fackföreningar och slå ner strejker och demonstrationer med stor brutalitet, samtidigt som man ser mellan fingrarna på trakasserier och hot mot fackliga företrädare.

- Självklart måste Sveriges regering agera när fackliga rättigheter kränks. Att kambodjanska textilarbetare tillverkar mycket kläder för svenska företag gör det än mer angläget att Sverige agerar. Jag förutsätter att Carl Bildt delar den uppfattningen, avslutar Josefin Brink.

Kontakt:

Josefin Brink 070-240 42 92