Masomenos AB

Brinnande hjärtan - tolv visionärer för en bättre värld porträtteras i ny bok

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 07:31 CET

Som 18-åring arbetade Maria Pacheco i flyktingläger, i ett av sitt lands mest krigshärjade och fattiga områden. Bland hennes uppgifter: att lämna ut döda barns kroppar till förtvivlade mödrar. Upplevelsen blev avgörande för Maria. Antingen, tänkte hon, måste hon stänga in sig i en glasbubbla och låtsas som ingenting, eller så måste hon försöka göra något. Åt kriget, fattigdomen och orättvisorna.

Marias berättelse finns att läsa i en nyutkommen bok av Jill W Iscol och Peter W Cookson Jr. Som en av tolv aktivister i olika delar av världen berättar hon om sin personliga resa, ofta tagen med små steg, mot ökat samhällsansvar och förändring.

Bryta fattigdomsspiralen
Nu, tjugo år senare, sår Maria Pacheco vad som måste kallas framtidstro i sitt Guatemala, ett land fortfarande plågat av undernäring och våld. Med en kvinna i taget sprids drömmen om en bättre framtid. Tusentals kvinnor har omsatt sin hantverksskicklighet till exporterbar produktion och hela byar får möjlighet att samarbeta kring nyttigheter som vattenrenare, spisar och ekologisk odling. Nyckeln är, enligt Maria, att se allt det goda som redan finns och använda det för att bryta fattigdomsspiralen.

Olika människor, liknande drivkraft
Läsaren får också möta en miljökämpe i Kalifornien, en kirurg på Tanganyikasjön, en före detta flykting som startat en storskalig skolsatsning i Afghanistan - kort sagt tolv människor som skiljer sig väsentligt i ålder, bakgrund och inriktning. De drivs däremot av en liknande passion och övertygelse; att världen de lämnar i från sig kan bli lite bättre än de fann den.

Växande generation aktivister
Boken är en kombination av porträtt och essäer. Författare är sociologen och filantropen Jill Iscol, som tillsammans med sociologen och utbildaren Peter Cookson intervjuat vad de ser som en ny och växande generation aktivister, som med ibland små men innovativa medel gör skillnad. De vill visa att det mitt i ekonomisk kris, konflikter och klimatproblem finns motkrafter, av många olika slag.

Bill Clinton: Likgiltighet farligt
I förordet uttrycker USA:s tidigare president Bill Clinton förhoppningen att boken ska inspirera och hjälpa människor definiera sin egen uppgift i livet. Samtidigt sätter han möjligheten att sprida välfärd och rättvisa i ett större sammanhang; att likgiltighet för de mindre privilegierades och eftersattas situation ofelbart leder till en mörkare framtid för oss alla. För att bygga oss själva en bättre framtid, måste vi hjälpa andra att bygga sin.

Masomenos AB verkar inte i förlagsbranschen och har ingenting med tillkomsten eller distributionen av "Hearts on Fire" att göra. Men vi gillar boken och vill att den uppmärksammas även i Sverige. Att vi hörde talas om den beror på att vi samarbetar med en av de porträtterade visionärernas projekt, Wakami, som drivs av Maria Pacheco i Guatemala. I dag är inbördeskriget slut sedan länge, men orättvisor slår fortfarande hårt mot ursprungsbefolkningen. Undernäringen och barndödligheten är alltjämt ett stort problem.

I det unga aktiebolaget Masomenos verksamhet krockar månghundraårig hantverkstradition med dagens uttryck och material. I samarbete med skickliga småproducenter i Guatemala erbjuds smycken, prydnader och andra vackra ting åt den nordiska marknaden. Masomenos är också svensk generalagent för Wakami, ett socialt medvetet varumärke inom design och modeaccessoarer.

Styrelsens säte är Mölndal, Västra Götaland.

Masomenos externkommunikation hanteras av Tutman.