BRIO AB

BRIO UTSER K’NEX TILL EXKLUSIV DISTRIBUTÖR I NORDAMERIKA

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 09:08 CET

Du kan se hela pressmeddelandet inkl. bifogade filer här: http://www.ngnews.se/default.asp?lngeditid=42545

BRIO har slutit ett distributionsavtal med amerikanska K'NEX som innebär att K'NEX kommer att vara BRIOs exklusiva leksaksdistributör i Nordamerika. Det är ett långsiktigt avtal som träder i kraft den 1 juni i år.

- USA är en mycket viktig marknad för oss. Genom K'NEX redan upparbetade kanaler med den amerikanska handeln når vi fler butiker än tidigare. Samarbetet är helt i linje med vårt mål att stärka vår ställning på den amerikanska marknaden, säger Thomas Bräutigam, koncernchef för BRIO.

K'NEX är baserat i Hatfield, PA, och är en världsledande tillverkare av byggleksaker. Företaget har vunnit över 150 priser för sina innovativa och pedagogiska leksaker och grundades 1992 av Joel Glickman, idag K'NEX ägare och koncernchef.

- Vi ser mycket positivt på den här möjligheten att stärka både BRIO och K'NEX, säger Michael Araten, K'NEX COO. Det finns många synergier mellan våra företag; båda utvecklar kvalitetsleksaker som inspirerar barns fantasi och har högt lekvärde. Företagen är dessutom båda marknadsledande inom sitt område. Det här är ett mycket bra partnerskap mellan två starka globala varumärken."

I och med avtalet med K'NEX sägs 20 personer anställda i det egenägda säljbolaget, BRIO Corp, i USA upp. BRIO Corp startades 1977 och den amerikanska omsättningen var 109 M SEK i fjol.

För mer information vänligen kontakta;
Thomas Bräutigam, BRIO, telefon +46 479 19 407
Michael Araten, K'Nex, telefon + 1215-996-4208

BRIO är ett svenskt företag som utvecklar och säljer leksaker, barnvagnar och barnmöbler. Företaget grundades 1884 och är idag en internationell koncern med varumärkena BRIO, ALGA, SIMO och Carena. I koncernen ingår också Scanditoy, en omfattande grossistverksamhet för leksaker i Norden. BRIO har drygt 600 anställda, finns representerat i ett femtiotal länder och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1985. www.brio.net

K'NEX Industries grundades 1992 för att tillverka och sälja vad som har kommit att bli ett av världens ledande konstruktionssystem för barn. K'NEX har vunnit över 150 internationella priser och utmärkelser för sina leksaker och strävar efter att väcka barns kreativitet med sina spännande produkter. www.knex.com

BRIO är världens ledande träleksaksföretag. Företaget grundades 1884. Idag har BRIO dotterbolag i 12 länder utanför Sverige. BRIO-leksaker säljs i drygt 40 länder världen över i mer än 16 000 butiker. BRIO-leksaker präglas av stora pedagogiska värden, som vid lek bidrar till barnets utveckling, samt hög kvalitet.