BRIS - Barnens Rätt i Samhället

BRIS får rekordstor utdelning från PostkodLotteriet

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 08:00 CEST

För år 2010 tilldelas BRIS för organisationen rekordsumman 15 480 000 kronor från Svenska PostkodLotteriet. Det är den högsta summan hittills sedan BRIS blev en av förmånstagarna år 2007.

Svenska PostkodLotteriets stöd till BRIS har bland annat möjliggjort en ökad tillgänglighet för barn och unga att kontakta BRIS över internet. Stödet från PostkodLotteriet har exempelvis bidragit till uppbyggnaden av BRIS-chatten, där barn och unga kan chatta med en vuxen på BRIS i realtid, något som efterfrågas mer och mer av barnen och ungdomarna själva.

– Stödet från PostkodLotteriet är fantastiskt viktigt för oss och med årets tilldelning kan vi satsa ännu mer på tillgänglighet och kvalitet i vår stödverksamhet. Det är en utmaning är att hänga med barn och ungdomars behov och att kommunicera med dem på deras villkor. Just nätet är en viktig arena för oss där vi ser en stor ökning i antalet kontakter, säger BRIS generalsekreterare Göran Harnesk.

BRIS mål är att på sikt ha stödverksamhet för barn och unga igång dygnet runt, alla årets dagar.

– Att ha öppet dygnets alla timmar, året runt, kommer att kräva mycket resurser. Stödet från PostkodLotteriet kan vara ett viktigt steg i den riktningen, fortsätter Göran Harnesk.

För mer information, kontakta Mikael Willborg, chef insamling och sponsring, BRIS, telefon 0701-60 88 37 eller mikael.willborg@bris.se

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se