Svenska Rugbyförbundet

Brist på förberedelser avgjorde VM-kvalspremiären

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2013 20:18 CEST

Sverige startade matchen bra genom att sätta press på Spanien och vara aggressiva i attack, men sedan kom Spanien in i matchen och sprang runt svenskorna för att göra flera försök.

- De första 10 minuterna var helt otroliga, säger kapten Elisabeth Ygge. Vi var på dem hela tiden och de gjorde misstag efter misstag under den pressen. De var nog väldigt nervösa. Sedan släppte nervositeten och vi kom ur fas med vår gameplan. När Spanien har boll och ingen sätter press på dem så är de jätteduktiga.

Sverige hade flera debutanter på plan som spelade stora delar av matchen. De imponerade stort på debut.

- De gjorde bra ifrån sig, säger Elisabeth Ygge. Jag är sjukt imponerad. Och jag är ganska nöjd med slutet på matchen. Vi jobbade på det som inte funkade, som klungorna, och gjorde det mycket bättre mot slutet av matchen.

- Känslan i laget är en blandning av extrem stolthet – för laget och varandra – och frustration, säger förbundskapten Andrew Franco. Skillnaden mellan de lag som spelat och tränat ihop och de som inte haft den möjligheten syns verkligen i dagens resultat och våra förberedelser har av ekonomiska skäl inte varit optimala. Det måste förändras om vi inte ska halka efter.

Sveriges nästa match är mot Samoa på tisdag.

Övriga resultat från VM-kvalets första matchdag:

Italien – Samoa          65 – 22

Holland – Skottland     29 – 7

För mer information, kontakta:

Patrice Johansson, manager          070-713 51 34

Madeleine Lahti, ordförande SRF    073-570 97 28