LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Brist på potatis i vår

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 09:24 CET

Årets svenska potatisskörd blev den minsta någonsin. Samtidigt har sommarens torka i Östeuropa gjort den ryska efterfrågan på potatis rekordstor. Detta tillsammans gör att det kan bli ont om potatis i butikerna i vår.

I Sverige äter vi i genomsnitt 3,5 kilo potatis per person och månad. Men i vår kan det bli betydligt mindre. Sommarens extrema torka i östra Europa gjorde att Ryssland förlorade nära en tredjedel av sin potatisskörd och en stor mängd av den svenska potatisen, som vid en internationell jämförelse håller hög kvalité och som dessutom är billig, kan därför komma att exporteras.

– Den svenska skörden har beräknats räcka till i början av april. Men försvinner en del av potatisen på export till Ryssland så kommer den att ta slut ännu tidigare, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

Den omfattande potatisbristen gör att potatispriset på den europeiska marknaden är dubbelt så högt som vid den här tiden för ett år sedan. Men i Sverige är potatispriset fortsatt lågt. Resultatet blir att Sverige först exporterar sin potatis billigt, för att i vår importera dyr potatis.

– Det är beklagligt att svenska odlare inte kan ta ut samma priser på hemmamarknaden som då potatisen går på export. Men så länge svenska uppköpare inte betalar bättre tycker jag potatisodlarna gör helt rätt då de väljer att sälja potatisen till uppköpare utomlands, säger Lars-Göran Pettersson.

För mer information, ring LRFs presstjänst 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 13 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 169 762 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.