Regionförbundet Örebro

Pressinformation 10.20
Plats:
Örebro slott, Victoriasalen

Vilka kompetenser krävs i ett framtida arbetsliv? Hur matchar vi arbetslivets behov med utbudet av utbildningar? Vilka specifika utmaningar står Örebroregionen inför? De frågorna diskuteras under regionförbundets Kompetensdag.

Nu börjar generationsskiftet i arbetslivet märkas på allvar och flera företag och organisationer har fått upp ögonen för att det i framtiden kan bli svårt att hitta rätt kompetens.

– Kompetensförsörjningen och matchningen på arbetsmarknaden är inget som ett enskilt företag eller en organisation kan klara självt. Det är komplexa frågor som kräver samverkan på lokal, regional och nationell nivå, säger Hans Karlsson (S), förste vice ordförande i regionstyrelsen. Kompetensförsörjningen är ett prioriterat område i Utvecklingsstrategi för Örebroregionen och dessutom har regionen fått ett specifikt uppdrag från regeringen att utveckla kompetensförsörjningen.

Vid pressinformationen deltar Hans Karlsson, regionstyrelsens förste vice ordförande, Lars Dencik, professor vid Roskilde universitet och Fredrik Eliasson, utvecklingsstrateg på Örebro läns landsting.

Kompetensdagen är ett samarbete mellan Örebro universitet, Handelskammaren Mälardalen och Regionförbundet Örebro. Det ska bli en årligt återkommande konferens där arbetsgivare, branschrepresentanter och utbildningsanordnare kan mötas och diskutera gemensamma behov.

Maria Svensson, utvecklingsledare på regionförbundet, 073-040 63 75

-----------------------------------------------