Miljöpartiet de gröna

Bristande vilja att hjälpa Sydafrika

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2003 20:04 CET

Regeringen kommer inte att röra ett finger för att öka klarheten kring korruptionsanklagelserna i JAS affären med Sydafrika. Det står klart efter regeringens svar till Lars Ångström på hans tidigare fråga.

- När det gäller misstankarna om otillbörlig påverkan och korruption i JAS affären menar regeringen att det är en uppgift för rättsvårdande myndigheter vilket bevisar att den inte förstått ärendet menar Ångström.

- Det är inte säkert att eventuellt lagbrott begåtts inom Sverige. Vad det handlar om är Sveriges vilja att bidra till ökad klarhet kring korruptionsanklagelserna i Sydafrika som komplement till utredningarna som görs i Sydafrika och Storbritannien. Det är ju trots allt en affär som regeringen beviljat exportkrediter på 16 miljarder till.

Korruptionsanklagelserna mot JAS affären kommer från Andrew Feinstein, tidigare ordföranden i det sydafrikanska parlamentets kommitté för granskning av statens finansiella affärer, SCOPA, och domare Willem Heath tidigare chef för ekobrottsmyndigheten och tillsatt av Nelson Mandela.

- Kanske kommer regeringen förstå mer den 10 december när Feinstein och Heath besöker ledamöter i Sveriges riksdag. Korruption utgör idag ett av de största hoten mot världens nya demokratier. Att inte ta dessa personers varningar på allvar tror jag är ett misstag, säger Lars Ångström.

Regeringens svar och Ångströms fråga kan läsas i sin helhet på www.larsangstrom.nu

Lars Ångström 070-538 78 04 Ulf Söderström, politisk sekreterare, 0707-30 62 10