British Airways Sverige

British Airways lanserar ny business class

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 11:48 CET

Idag lanserar British Airways nya Club World, business class-kabinen för långflygningar. Bland annat har flybolaget vidareutvecklat sin framgångsrika ”flat bed” – flygbranschens första, helt horisontella säng. Den nya stolen är 25 procent bredare och erbjuder mer avskildhet, bättre komfort och större förvaringsutrymmen.

Sängen är en del av bolagets omfattande investeringar i produkt- och tjänsteutbudet. British Airways har investerat närmare 1,4 miljarder kronor i
Club World. Uppdateringen omfattar även förbättringar i första klass-kabinen, samt ett nytt personligt underhållningssystem i samtliga kabiner på flygbolagets långflygningar.

British Airways har utnyttjat förbättringar i design, teknik och material för att ta Club World-konceptet ytterligare ett steg framåt. Förnyelsen av sängen kompletteras med en helt ny kabininteriör.

Egenskaper:

Ännu mer komfortabel, helt horisontell 1,83 cm lång säng.
Sängen har en ny ”z”-position som låter kroppen vila i en ställning liknande den vid tyngdlöst tillstånd, idealiskt när resenären tittar på film.
Elektroniskt manövrerade skärmar tillverkade av ”Lumisty”, ett innovativt material som inte går att se igenom när man sitter bredvid varandra.
Ett förvaringsskåp där passagerarna kan förvara till exempel sin laptop, en mindre väska och sina skor.
110v eluttag (amerikansk standard) i sätet som fungerar med en UK/USA-adapter.
Ett utökat och förbättrat underhållningssystem som tillåter passagerarna att pausa, stoppa, spela framåt och tillbaka upp till 100 filmer och tv-program. Passagerarna kan även spela spel på de 25 centimeters stora digitalskärmarna.
Club Kitchen, där passagerarna själva kan förse sig med varma och kalla snacks mellan måltiderna.

– British Airways satte standarden för hela branschen när vi år 2000 lanserade den första helt horisontella sängen i business class, säger Sam Heine, Commercial Manager Scandinavia & Iceland. Den nya sängen i Club World förstärker vår position som marknadsledande.

– Våra premiumkabiner är vårt mest lönsamma segment, därför får Club World en större andel av kapaciteten i våra flygplan, fortsätter Sam Heine. Kapaciteten för Club World ökas med åtta procent, vilket innebär 52 platser istället för 38 på några av våra flygplan av typen Boeing 747.

Interiören har bland annat fått en ny belysning och mjukare kulörer med neutrala, varma toner i grått, marint och blått. Målet är att skapa en avslappnande och elegant atmosfär. Den lågmälda tonen fulländas av tjockare filtar i beige kulör, samt lakan och kuddar i nytt material med det traditionella mönstret damask från exklusiva textilföretaget Osborne & Little.

– Vi ger helt enkelt våra passagerare vad de vill ha. Inte souvenirer eller prylar, utan en miljö som är bekväm, flexibel och privat, och en service som förutser passagerarnas behov, säger Sam Heine.

British Airways kommer samtidigt att introducera förbättringar i servicen i första klass. Den nya tjänsten ”Turndown Service” kommer att erbjudas på flyg som avgår efter 19.30 där en necessär från Anya Hindmarch och nya pyjamasar ingår. Dessutom kommer alla passagerare förses med tofflor. I januari 2007 introduceras även en ny cateringservice. Förbättringarna gäller flygbolagets samtliga långflygningar och börjar gälla den 14 november i år. Förbättringsarbetet föregår en planerad större översyn av British Airways första klass-kabin.

Ytterligare information:

Förbättringarna i Club World kommer att ta upp 18 månader att genomföra. Det första flygplanet tas i bruk i slutet av november 2006.
Nya Club World kommer att finnas i bolagets flygplan av typen Boeing 747 (57 st.) och Boeing 777 (43 st.).
Premium-klasserna representerar en femtedel av British Airways kapacitet.
Under förra året ökade resandet i premium-klasserna med över åtta procent.
British Airways flyger fler sängar till fler destinationer än något annat flygbolag. Club World omfattar 5,000 sängar och erbjuds på 72 av flygbolagets destinationer.
Club Worlds sängar är designade av flygbolagets eget designteam tillsammans med internationella designbyrån Tangerine. De är tillverkade av det irländska företaget BE Aerospace.

För mer information,

Fredrik Gustafsson, Presskontakt för British Airways Sverige, tlf: 0733-01 73 19

Sam Heine, Commercial Manager Scandinavia & Iceland, tlf: +45 40 58 19 99