Feministiskt Perspektiv

”Britterna behöver inte rösta på det minst dåliga alternativet”

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2017 10:48 CEST

Sophie Walker är partiledare för snabbväxande Women’s equality party (WEP).

Women’s equality party (WEP) står för en tydlig brytning med den traditionella höger-vänster skalan i Storbritannien i form av Tory och Labour. Samtidigt anklagas det snabbt växande partiet för att stjäla Labourplatser i viktiga distrikt. Brinda Gangopadhya Lundmark har intervjuat partiledaren Sophie Walker om nyvalet och framtiden.

– Varje valår proklamerar de stora partierna att detta minsann är det viktigaste valet någonsin och pressen följer deras retorik. Inget annat får stå i vägen för det som ses som de mest akuta frågorna. I år gäller samma sak. Nu är Brexit högst upp på agendan. Men vad de stora partierna inte pratar ordentligt om vad gäller Brexit är alla de bakomliggande frågor som faktiskt står på spel: jobb, välfärden, serviceyrkena, migration, för att nämna några.

– Vi säger att det är hög tid att rösta på ett parti som faktiskt står för något och bryta mot status quo i brittisk politik. Det behöver inte alltid handla om att rösta på ”det minst dåliga alternativet” för att situationen kräver det.

Läs hela intervjun

Feministiskt Perspektiv